Klackarna i taket när två nätjättar går samman

De två prenumerationstjänsterna JustFab och ShoeDazzle går samman. Enligt egen utsago blir de nu världens största aktör inom e-handel och mode. Tillsammans har de 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med intäkter på 400 miljoner dollar.

ShoeDazzle lanserades 2009 och började sin bana som en ren prenumerationstjänst inom mode. Förra året övergav man den idén och satsade på att bli en gammal hederlig e-handel. Något som inte riktigt gick som man hoppats, och ganska snabbt återinförde de sin prenumerationsmodell.

JustFab däremot har varit trogen sin affärsmodell sedan starten 2010. Deras medlemmar betalar en fast månadsavgift och får i utbyte skor eller kläder som är utvalda av stylister. Totalt ska Shoedazzle ha 15 miljoner medlemmar världen över och kommer i år att omsätta runt 250 miljoner dollar. Men nu slår de båda jättarna och forna rivalerna ihop sina skopåsar.

Annons
Annons

Fortfarande två varumärken

Tillsammans kommer de båda sajterna att ha 33 miljoner medlemmar och under 2014 räknar de med att omsätta 400 miljoner dollar. De sägs även stå för 15 procent av skomarknaden för kvinnor i åldern 18-35 i USA.

– Här har vi skapat ett av världens största och snabbast växande e-handelsföretag inom mode med ett tydligt mål, att skapa ett multimiljard-dollar-företag här i Los Angeles. Genom att behålla varumärkena JustFab och ShoeDazzle kommer vi att kunna utöka vår räckvidd i USA avsevärt, och fortsätta att ta betydande marknadsandelar från traditionella skomärken, detaljhandlare och e-handelskonkurrenter, säger Adam Goldenberg, vd för JustFab.

Även om affären beskrivs som en fusion så kommer alltså ShoeDazzle att drivas vidare som en del i JustFabs portfolio som även innehåller JustFab, FabKids och Fabletics.

Källor: TechCrunch, Gigaom

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!