Klarna Checkout nere i helgen: ”Beklagar eventuella besvär”

Betalningsproblem mitt i julhandeln.

Helgen som precis passerade såg på förhand ut att bli julhandelns mest hektiska, och är det någon gång man som e-handlare vill slippa tekniska problem så är det förmodligen när julhandeln är på topp.

Kunde inte betala

Men det var precis vad som hände e-handlare som har Klarna Checkout, KCO. I lördags drabbades tjänsten i ett antal EU-länder av vad Klarna beskriver som "nedsatt prestanda", vilket ska ha inneburit att kunder inte kunde betala för varor de lagt i sin korg. Det rapporterar Breakit.

Annons
Annons

Enligt nyhetssajten blev problemet omtalat bland landets e-handlare, som i flera fall uppfattade det hela som att KCO låg nere, snarare att den fungerade på halvfart.

Berodde på systemstörning

Enligt Klarna ska allt nu fungera som normalt igen.

- Problemet är helt löst. Det löste sig på en och en halvtimme från det att det inträffade. Det var en systemstörning för Klarna Checkout orsakad av ett problem med en databas som används av Klarna Checkout, skriver Johanna NYman, kommunikationschef på Klarna, i ett mejl till Ehandel.se.

Hur omfattande var problemen?

- Kassan laddades inte alltid ordentligt och påverkade därför vissa kunders köp. Vi beklagar eventuella besvär som det här har orsakat för handlare och julshoppare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!