”Konkurrenterna får hålla i sig när Walmart satsar online”

En gästskribent på nyhetssajten venturebeat.com menar att detaljhandelskedjan Walmart gör helt rätt i att se förlust som ett naturligt inslag i sin onlineverksamhet om de ska kunna ta upp kampen med Amazon.

Angelica Valentine är Content Marketing Manager hos e-handelsleverantören Wiser. I ett inlägg på venturebeat.com tar hon upp att Amazon inte visade upp någon vinst under många års verksamhet, och konstaterar att inget talar emot att Walmart gör på samma sätt.

Sedan Walmarts VD Doug McMillon meddelat att företaget de kommande två åren väntar sig en viss förslust eftersom det planerar investeringar både i e-handel och i personalens löner, har en diskussion utbrutit i USA och en del handelsexperter ska enligt Angelica Valentine ha ifrågasatt Walmarts metod.

Annons
Annons

Drastisk plan tänkt att lyckas

Angelica Valentine menar däremot att Walmart, som i dag bara får in 3 procent av sina intäkter via onlinehandeln, gör helt rätt i att satsa på sin e-handel. Så länge företaget ser den som en sidoverksamhet får det helt enkelt acceptera att Amazon, som nu går med vinst för andra kvartalet i rad, leder loppet.

- Kunder vet att Amazon är kungen av renodlade e-handlare, men nu förstår Walmart hur snabbt onlinehandeln växer. I takt med att de digitala kunderna blir allt starkare som köpgrupp måste alla handlare prioritera online, särskilt eftersom områdets tillväxt sakta men säkert slår ut den traditionella handeln, skriver hon i inlägget.

Angelica Valentine ser det som att Walmart nu tar tag i att satsa på sin e-handel, vilket är nödvändigt om bolaget ska behålla sin ledande plats i framtiden.

- Konkurrenterna får hålla i sig. Walmart är inställda på att göra affärer och skulle säkerligen inte ha lanserat en så drastisk plan om de inte var säkra på att det skulle lyckas. Om två år vet vi hur det har gått, avslutar hon.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!