Konsumenterna ser problem i att e-handla stora varor

Trots att problemen i många fall sägs vara lösta.

Konsumenterna är fortsatt skeptiska till att handla större produkter på nätet. Det visar årets första Byggbarometer, som tas fram på uppdrag av varuhuskedjan Bauhaus.

"Man behöver en släpkärra"

Enligt Byggbarometern så ska 37 procent av de tillfrågade konsumenterna anta att det blir problem med leveranserna av byggvaror, om man beställer dem via nätet. Bauhaus menar på att konsumenterna är omedvetna om att nya logistiklösningar i stor utsträckning löst de problem som kanske tidigare dykt upp.

Annons

- Att handla mindre och lättare konsumentvaror, som läkemedel och kläder, är nog många vana vid det här laget. Men att det i dag är lika enkelt och praktiskt att även handla större föremål som byggvaror på nätet, är många kanske inte medvetna om. Många är nog fortfarande fast vid gamla konventioner och tror att man behöver en släpkärra för att handla byggvaror. Men det finns inga e-handelsvaror där konsumenterna kan förenkla för sig själva så mycket som när man handlar stora gods, säger Bauhaus marknadschef Johan Saxne i ett pressmeddelande.

"En självklarhet med problemfri logistik"

Enligt undersökningen så skulle en stor del av konsumenterna dock gärna e-handla byggvaror om de upplevde att leveranserna var problemfria. Den yngre målgruppen sägs samtidigt vara mer öppna för att köpa stora varor online.

- Byggbarometern visar tydligt att yngre människor blir mer och mer positivt inställda till att handla produkter på Internet. Att kunna erbjuda en problemfri logistik, även kring stora handelsvaror som inredning och byggvaror, kommer bli en självklarhet inom en snar framtid. Här är vår avsikt att ligga i täten, säger Johan Saxne.

Stora varor är uppenbarligen det som konsumenterna bävar inför att beställa. Inredning är nämligen det som kommer på andra plats (29 procent av de tillfrågade) av de saker som konsumenterna upplever är svåra att få hemlevererade. Mat tar tredjeplatsen, men då är det genast en mindre andel, 17 procent, som upplever det som problematiskt.

De som säljer byggvaror och möbler har alltså, trots eventuellt förbättrade leveranser, även en psykologisk barriär att ta sig över hos kunderna. Undersökningen ska ha genomförts av YouGov under perioden 26-28 mars och haft totalt 2015 respondenter.

Annons