Köpcentrum slåss om besökarna – som handlar allt mer

"All tillväxt sker via e-handeln".

- Man kommer inte att kunna ha en box på en åker med lite butiker i, och sen förvänta sig att människor kommer dit. Vill man konkurrera måste man erbjuda en upplevelse och ett bra nöjesutbud. Samt en hög servicegrad för det är vad kunden förväntar sig i dag.

Så sade Louise Bergqvist, centrumchef på Mall of Scandinavia, när Ehandel.se i höstas undersökte hur den växande e-handeln har påverkat landets köpcentrum.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Och att som köpcentrum satsa på ett utbud som lockar fler besökare - snarare än att ställa upp "en box på en åker" - verkar vara ett klokt drag. Enligt rapporten Benchmark Index (BIX) från bland andra HUI Research minskade nämligen antalet besökare till Sveriges köpcentrum med 0,9 procent under det första kvartalet 2018, jämfört med samma period året innan.

"Konsumentbeteendet förändras"

De som trots allt tar sig till köpcentrumen handlar dock för mer pengar. Försäljningen ökade med 1,5 procent under ovan nämnda period.

- Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. I dag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt. Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det, säger Jonas Arnberg, vd HUI.

Rapporten har tittat på köpcentrumens utveckling i Europa, USA och Asien, och kommit fram till att den växande e-handeln väntas leda till ett allt mer omfattande nöjesutbud i galleriorna. Asien leder utvecklingen, och i vissa av kontinentens köpcentrum väntas nöjesutbudet inom en snar framtid uppta ungefär hälften av den uthyrningsbara ytan. Det handlar bland annat om restauranger och olika typer av service. 

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten bygger lager i askan av döda köpcentrum

Varför lägga tre timmar på en stormarknad?

Jonas Arnberg har tidigare pekat ut livsmedelsbutikerna som en tydlig anledning till varför så många fortfarande dras till köpcentrum. Vad som händer om en allt större del av mathandeln sker på nätet, återstår alltså att se.

- Om tio år kommer de flesta att undra varför man lade tre timmar av lördagen på att åka till en stormarknad, stoppa varor i en korg, lasta in dem i bilen, och sen åka hem. Det undrar man ju redan nu när jag säger det, varför gör man det? Det är klart att man ska handla på nätet, sade han i en intervju tidigare i år.

Annons

LÄS ÄVEN: Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige

Annons