Köpte trafik online – fick fler kunder till sina fysiska butiker

Var på rätt plats vid rätt tillfälle.

När Anton Jacobsson för lite drygt ett år sedan kom till sitt nuvarande jobb som Head of Omnichannel på Musti Group, var det med flera års e-handelserfarenhet i bagaget. Genom sin karriär har han bland annat haft ledande roller hos Gymgrossisten och Babyland.

Skickar ut annons efter sökning

Men hos finska Musti Group, som driver Animail, VetZoo och Arken Zoo i Sverige, fick Jacobsson vara med om någonting nytt.

Annons

För ungefär ett halvår sedan drog Arken Zoo igång ett projekt som skulle stärka företagets omnikanal, och nu står det klart att bolaget har lyckats med något i e-handelssammanhang så udda som att öka trafiken till sina fysiska butiker - genom att annonsera på nätet.

- Som gammal e-handlare hade jag mitt perspektiv om onlinemarknadsföring med Google Adwords och så vidare, och vad det då skulle ge. Men här har vi jobbat på ett nytt sätt och det har fått ett väldigt lyckat resultat, berättar Anton Jacobsson för Ehandel.se.

Det Arken Zoo har gjort är att använda sig av tjänsten Google Ads Store Visits, som har funnits i Sverige ett tag men inte riktigt fått fullt genomslag ännu. Via den kan företag ta del av Googles anonymiserade geo-positionering och på så sätt spåra var användaren befinner sig. Det enda som krävs är att personen har ett Google-konto som han eller hon är inloggad på.

Om den spårade personen ifråga då gör en googling på exempelvis "kattmat", kan Arken Zoo följa upp med en lokalt anpassad annons om att just kattmat går att köpa i deras butik. Det handlar alltså om att pusha en annons till den som precis har gjort en relevant sökning. Genom Store Visits kan man sedan se om kunden som har klickat på annonsen också har besökt butiken.

- Så det är ganska revolutionerande för retailers, konstaterar Anton Jacobsson.

"Ökat med flera hundra procent"

Arken Zoos tester med Store Visits inleddes i juni i samband med att Musti Group slog sig ihop med marknadsföringsbyrån Precis Digital, som Anton Jacobsson för övrigt menar är orsaken till att det hela har gått så bra.

Det dröjde nämligen inte lång tid förrän de riktade annonserna började ge effekt i form av ökad trafik till Arken Zoos fysiska butiker, något som Google så småningom valde att lyfta som ett case på sin hemsida.

- Vi har ökat butiksbesöken från Google med flera hundra procent. Exakt vad det här har gett i försäljning går ju inte att mäta, men om vi gör en uppskattning så har försäljningen ökat extremt mycket, även om vi räknar ganska konservativt.

Annons

- Vi har verkligen lyckats med att sammanföra online och offline och det är något som många aktörer tampas med.

"En jätteservice för kunden"

För att ett företag ska få använda sig av den aktuella tjänsten måste det vara godkänt av Google, vilket bland annat kräver ett visst antal fysiska butiker. Men om man får möjlighet att testa så tycker Anton Jacobsson definitivt att man ska ta chansen.

Store Visits har nämligen inte bara ökat Arken Zoos trafik online och offline, företaget har också fått bättre möjligheter att mäta vad dess investeringar ger i utdelning samt en bättre kunskap om sina kunders beteende.

Finns det någon risk för att konsumenterna kan uppfatta det här som alltför övervakande, tror du?

- Nej, det tror jag inte. Dels är det fullständigt anonymiserat, och dels är det helt behovsstyrt eftersom du måste söka på någonting för att annonsen ska visas. Så det är snarare en jätteservice som underlättar för kunden att hitta det hon eller han söker.

"Har bara skrapat på ytan"

Arken Zoo har fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland men har hittills bara använts sig av Store Visits på den svenska marknaden. Men efter de inledande framgångarna finns det förstås planer på en fortsättning.

- Ja, vi kör på. Hittills har vi bara skrapat på ytan. Man kan specificera ännu mer på till exempel produkter eller kategorier. Det handlar om att testa och testa och testa.

Enligt Anton Jacobsson är den största vinsten med den nya omni-strategin att den på ett nytt sätt kopplar ihop Arken Zoo som företag. Egentligen spelar det ju inte någon roll ifall kunden besöker företaget online eller offline, menar han.

- Det blir lätt att man delar upp butikerna för sig och online för sig, men det handlar ju fortfarande om samma bolag. Om du då delar upp marknadsföringen så skapar det en onödig intern friktion. Det löser inte upp hela bolaget för kunden. Och jobbar man inte mot kundens behov på ett bra sätt så lär man inte vinna i slutändan.

Annons