Krav på e-handel i upphandling värd 60 miljoner

Intresserad leverantör öppnade webbshop.

Miljardbolaget och B2B-jätten Fristads valde för en tid sedan att överge sin TPL-lösning och istället bygga ett lager som ska drivas i egen regi. 40 procent av företagets handel sker numera elektroniskt, och därför väljer Fristads att satsa på förbättrad e-handelslogistik.

LÄS ÄVEN: Miljardbolag slutar med TPL - bygger lager på 18 000 kvm

Annons

"Flexibilitet och e-handel"

Det nya lagret ligger fortfarande i startgroparna, men Fristads har tack vare sina satsningar på e-handel lyckats landa ett nytt avtal. Företaget har nämligen vunnit en upphandling hos Vattenfall, och ska nu leverera arbetskläder till den statliga jätten.

- Avtalet innefattar skydds- och arbetskläder där höga krav ställts på säkerhet och funktionalitet, sortimentsbredd, leveransförmåga, flexibilitet och e-handel, skriver Fristads i ett pressmeddelande.

Avtalet sträcker sig över fyra års tid och uppges vara värt över 60 miljoner kronor. På Fristads är man förstås glad över företagets nya uppdrag.

- Vi har genomfört ett stort implementeringsarbete, byggt en ny webbshop, utbildat beställare och leveranserna har startat, säger Marko Ruotsalainen, Business Development Manager på Fristads Solutions.

Ville ha betalintegration

I Vattenfalls upphandling fanns det krav på att det vinnande klädföretaget bland annat skulle kunna ta emot beställningar via e-handel.

- I upphandlingen ställde Vattenfall en rad krav på sin framtida partner och dess underleverantörer, så som beställningsmöjligheter via webbshop, integration mellan bolagens affärssystem, brett katalogsortiment med plagg för både män och kvinnor i olika skyddsklasser, systematiskt kvalitetsarbete, uppförandekoder, socialt ansvar och miljöcertifiering. Därför känns det extra roligt att vi gick vinnande ur detta, avslutar Marko Ruotsalainen.

LÄS ÄVEN: Så ska ESV få myndigheterna att e-handla

Annons
Annons