Kunderna är inte helt sålda på Amazons Fire Phone

Amazons smartphone, Fire Phone, lanserades i somras men kunderna verkar inte helt sålda på e-handelsjättens telefon och shoppingmaskin. Försäljningen går knackigt och vissa kritiker säger till och med att den kan bli årets flopp.

Amazon lanserade i början av sommaren sin första smartphone, Fire Phone, men så här långt har den inte blivit någon större succé. Amazon har sin vana trogen inte släppt några siffror för hur det gått så här långt men enligt rykten i amerikansk affärspress går det inte som planerat.

Enligt de uppgifter som florerar så har mobilen bara sålt i några tiotusentals exemplar, betydligt sämre än de miljontals exemplar som analytiker tidigare väntat sig. Kritiker menar att en anledning till att den säljer sämre än väntat är användarna är något begränsade. Både för att de låses in i Amazons shoppinglösningar och för att de begränsas till endast en operatör, AT&T.

Annons
Annons

Många bäckar små

En undersökning genomförd av R.W. Baird visar samtidigt att efterfrågan på Fire Phone är tämligen låg. Endast 5 procent av de 1 000 tillfrågade svarade att de ville köpa en Fire, att jämföra med 43,8 procent som ville köpa en iPhone och 32,6 procent som var sugna på en Android-mobil.

Analytiker vid R.W. Baird påpekar dock att om Amazon kan ta 5 procent av smartphonemarknaden i USA, så innebär det 2 till 2,5 miljoner enheter under 2014. Det är i linje med en analys från Piper Jaffray som bedömer att årstakten kan ligga på 2 miljoner sålda enheter under de första tolv månaderna.



Källor: BGR, Veckans Affärer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!