Intervju: Kunderna ska kunna styra leveransen med mobilen som fjärrkontroll

Richard Lindeen på PostNord berättar på Emeet hur framtidens kunder i större utsträckning ska kunna välja leveranstid, leveranshastighet samt var man vill få sina varor avlämnade.

Richard Lindeen är affärs- och utvecklingsansvarig för e-handelstjänster gentemot små och medelstora kunder på PostNord. Enligt honom blir e-handelsbranschen allt mer fokuserad på slutkonsumenten. Den som handlar på nätet vill känna att det är bekvämt och flexibelt, så det är med de ledorden PostNord utvecklar sin verksamhet.

-Den mobila sidan växer och  vi ser en mer och mer konsumentdriven logistik, som sker på konsumentens villkor. Det berör oss också. Det ska inte bara finnas ett eller två leveransalternativ utan det är bekvämlighet som gäller. Bra köpupplevelser bidrar till utvecklingen av hela e-handeln och där är leveransen en mycket viktig del, säger han.

Annons

Utvecklar befintlig app

För att möta kundernas önskemål om större flexibilitet satsar PostNord bland annat på att utveckla en app som lanserades i slutet av förra året.

-Tanken är att appen ska fungera som en slags fjärrkontroll för att man som mottagare ska kunna hantera sina försändelser på ett flexibelt och bekvämt sätt. En annan sak vi arbetar med är en frakt-checkout som vi även tänkte presentera närmare på årets Emeet. Agendan är inte helt spikad men vi vill gärna diskutera kring en smidig checkout för leveranser och se vad e-handlarna tycker om olika lösningar.

Lite enkelt förklarat ska den som beställt en vara inte bara kunna välja mellan exempelvis snabb eller långsam leverans, utan även leveranstid och var varorna ska tas emot, och kanske även ombud, ska kunna anges mycket mer mångsidigt. Det här ska vara möjligt att styra genom mobila enheter.

-Det handlar inte bara om att leverera ett paket från punkt A till punkt B utan det ska vara bekvämt och på konsumentens villkor. Vi utvärderar våra lösningar hela tiden. Just nu har vi fokus på bland annat appen och på att all bakomliggande IT ska fungera väl, så att våra tjänster blir användarvänliga och konsumenterna nöjda, säger Richard Lindeen.

Dubbelt kundfokus viktigt

Enligt Richard Lindeen är logistikbranschen lite speciell på så sätt att det hela tiden finns två kunder att ta hänsyn till. Dels behöver e-handlaren ett välfungerande system och dels ska konsumenten vara nöjd med hur varan levereras.

-Tidigare har man kanske mest fokuserat på det avsändande företaget. De senaste åren har den kraftigt ökande e-handeln bidragit till att mottagarna blivit än mer viktiga. Så ur vårt perspektiv är både avsändare och mottagare lika viktiga kunder till PostNord.

Som partner till Emeet har PostNord varit med sedan starten och även i år kommer konferensen att äga rum i företagets huvudkontor i Stockholm. Richard Lindeen säger sig verkligen ha fått mersmak vid förra årets konferens.

-Det är extremt värdefullt att vara på plats. Det är en enormt härlig stämning med bra dynamik. När jag var tillbaka på kontoret efter förra årets Emeet kände jag mig fylld av energi, avslutar han.

Annons

 

Annons