Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare planerar, speciellt modehandlare som undersökningen har fokuserat på. 2 000 brittiska konsumenter och 50 beslutsfattare inom modehandeln har frågats ut om framtidens handel.

Även om 61 procent av modekonsumenterna säger att e-handel ibland kan vara frustrerande, eftersom man inte kan klämma och känna på produkterna, så är det inte heller så att alla tekniska nymodigheter är välkomna.

Annons
Annons

Som exempel ska 32 procent av modehandlarna överväga att öppna virtuella butiker medan endast 10 procent av kunderna sägs vilja ha det. En majoritet av modehandlarna ska samtidigt vilja investera i ny teknik som AR och VR medan 4 av 5 konsumenter säger att de inte är intresserade av att använda dessa tekniker.

Mycket kan vara pengar i sjön

Klarnas undersökning ska istället visa att handlare borde fokusera på att få grunderna i e-handeln att fungera bättre, innan de investerar i ny teknik och nya koncept för att exempelvis visa upp produkterna.

- Trots att konsumenterna är tydliga kring hur de vill att framtidens "fashtech" ska se ut, prioriterar återförsäljare andra mindre funktionella funktioner, skriver Klarna.

Detaljhandelsexperten Howard Saunders har kommenterat undersökningen med att varna för att många investeringar i ny teknik kan vara pengar i sjön.

- Denna undersökning visar att handlare är entusiastiska inför att omfamna teknik som ett sätt att återuppliva försäljningen, men om inte kunderna är med och ser fördelarna så kan det vara en bortkastad investering. Ett svagt intresse för drönarleveranser, smarta textilier och virtuella assistenter visar att det kan vara ett stort misstag att ta bort det personliga från modehandeln, säger Howard Saunders.

Huvudpoängen verkar dock vara att man bör ha en väloljad personaliserad e-handel med många valmöjligheter, för olika kunder, innan man ens funderar över någon ny avancerad teknisk lösning, som exempelvis AR.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!