Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Marknadsplatsen ShopAlike, som listar andra e-handlares produkter, har analyserat hur lång tid det tar att planera ett produktköp. Statistik som förstås kan vara intressant för e-handlare.

Studien är baserad på data från slutet av 2017 till slutet av 2018, och gäller ShopAlikes olika plattformar i Europa, där Sverige är ett av länderna som är med. Företaget har kikat på den genomsnittliga tiden det tar för kunden att researcha en produkt, innan man klickar på köp.

Annons
Annons

Lång betänketid på babyprodukter

Det visar sig vara en gigantisk skillnad på hur lång tid det tar innan man köper en produkt inom olika kategorier. Med data från 13 olika marknader så ska ytterkläder vara det absolut enklaste köpbeslutet att ta. Strax över en timme ska det ta innan man klickat hem ytterplagget, enligt ShopAlikes siffror.

Det intressanta är att en liknande produkt, regnkläder för barn, ligger på den andra delen av skalan. Det ska nämligen, i snitt, ta 17 dagar att klicka hem denna typ av plagg.

- Vi vill alla det bästa för våra barn och tar därför god tid på oss att välja vilka produkter vi ska klicka hem, konstaterar ShopAlike kring sin undersökning.

Produkter till barn är nämligen det som tar mest tid. Bilbarnstolar klockar exempelvis in på 14 dagar och barnoveraller på 12 dagar, följt av barnvagnar på 10 dagar.

Stor skillnad mellan länder

Sneakers hamnar någonstans i mitten och det ska i snitt ta 5 dagar att researcha sitt sneaker-inköp. Det är dock stor skillnad på de olika marknaderna.

- Svenskar ägnar 4 dagar, 21 timmar och 53 minuter på att välja ut nya sneakers. Det är hälften så länge som danskarna, som tar hela 8 dagar, 3 timmar och 13 minuter på sig, förklarar ShopAlike.

5 dagar i snitt

Svenskarna är alltså snabba när det gäller sneakers. De snabbaste shopparna överlag ska dock vara våra grannar i öst.

- De snabbaste shopparna i Europa är våra grannar i Finland, de tar i genomsnitt endast 3 dagar, 13 timmar och 12 minuter på sig för att genomföra ett köp.

Annons
Annons

I avdelningen kuriosa så meddelar ShopAlike att svenskarnas mest tankekrävande produkt är tomtedräkter, som det ska ta nära 16 dagar att bestämma sig för att klicka hem. I snitt tar det dock svensken 5 dagar och 22 timmar att bestämma sig för att köpa en produkt, över alla kategorier.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!