Lager 157:s VD om nya sajten: ”En naggande god kundbas”

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Efter att ha varit något av en doldis i e-handelssammanhang har Lager 157, som säljer bland annat kläder och skor,  under det senaste året presenterat nyhet efter nyhet gällande företagets försäljning på nätet. En av dem var ökad försäljning till företag, vilket i början av sommaren resulterade i en helt ny B2B-sajt.

LÄS ÄVEN: Lager 157 startar ny e-handel - vill förändra B2B

Annons
Annons

Nu har den nya B2B-handeln 157 Work varit uppe i ett par månader, och företagets vd Stefan Palm tror starkt på upplägget med ett sortiment som riktar sig till "det nya näringslivet".

- Man kan säga att det är ett utvecklingsprojekt som pågår, och som kommer av företagens behov. De unga människorna i näringslivet är vana vid e-handelslösningar, säger han till Ehandel.se.

"Mata på med ett bredare sortiment"

Lager 157 har medvetet försökt göra sin B2B-sajt så enkel som möjligt, för att göra det så smidigt som möjligt för företag att beställa. De behöver till exempel inte göra vad Stefan Palm beskriver som “komplicerade kreditlösningar”, vilket han menar är att se som ett tekniskt framsteg.

Under de kommande månaderna kommer den nya företagsbutiken att utökas med flera nyheter, som Stefan Palm vill avvakta med att delge några detaljer kring.

- Nu vet vi att det fungerar och att kunderna uppskattar den här servicen. Så nu gäller det att mata på med ett bredare sortiment.

Hur går det med försäljningen då?

- Kundutvecklingen är liten men vi har en naggande god kundbas i det här segmentet. De som handlar är flitigt återkommande kunder.

Vill hitta synergieffekter med B2C

Precis som de flesta andra företag som säljer varor till företag, erbjuder Lager 157 till exempel kredithantering för företag och en prislista som visar priserna exklusive moms. I övrigt är sajten dock inte helt olik sin systerbutik, som sysslar med försäljning till privatpersoner.

Annons
Annons

- B2B-sajten har ett unikt sortiment. Det kanske inte är så stor skillnad mot vårt B2C-sortiment, men det är unikt om man ser till företagssektorn, säger Stefan Palm, och fortsätter:

- Vi satsar snarare på att skilja oss mot våra konkurrenter, än att hitta skillnader inom vår egen verksamhet. Där vill vi snarare hitta synergieffekter.

Uppskattas av servicebolag

Hittills ska Lager 157:s sortiment, som ska vara välutvecklat inom bland annat jeans, ha tilltalat till exempel restauranger, hotell och eventföretag. Stefan Palm nämner också cateringföretag och andra typer av serviceföretag som exempel på kunder.

- Det är många små och medelstora företag som vi har som kunder i dag. Det känns som att en stor del av arbetsmarknaden är ganska inriktad på olika projektlösningar med mycket bemanningsföretag och så. Det försöker vi spinna vidare på.

Svagare sommarförsäljning

När vi pratade med Stefan Palm för ungefär ett år sedan, och han i samband med det delgav planerna för Lager 157:s e-handel, var ambitionen att den totalt sett skulle omsätta hundra miljoner under 2018.

LÄS ÄVEN: Så ska Lager 157 sälja för 100 miljoner i e-handeln

Och den målsättningen kvarstår, även om den varma sommaren har bromsat utvecklingen något.

- Juni och juli blev lite svagare än budgeterat så just nu ligger vi lite efter. Så det är lite att jobba ikapp men vi är inte långt ifrån.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!