Matjätte tar in sajtleverantör för att få fart på e-handeln

Texas-gigant flyttar fram positionerna.

När man läser om e-handelsnyheter från den amerikanska livsmedelsbranschen är det lätt att få uppfattningen att all dagligvaruhandel i landet sker via Walmart, och att Amazon är den främsta konkurrenten. De båda aktörerna har bland annat slagits om att få köpa den indiska e-handelsjätten Flipkart - en strid som Walmart till slut gick segrande ur.

LÄS ÄVEN: Walmart betalar 130 miljarder för 75 procent av Flipkart

Annons
Annons

Har 95 fysiska butiker

Men det finns även andra dagligvaruaktörer som hoppas på en andel av den växande amerikanska e-handelskakan. En av dem är United Supermarkets, som ska ha totalt 95 butiker i delstaten Texas, där bolagets huvudkontor också ligger. I United ingår även andra livsmedelskoncept, som Amigos och Market Street.

I ett försök att avancera inom e-handeln har United anlitat e-handelsleverantören MyWebGrocer, som ska hjälpa livsmedelsföretag att bygga tilltalande e-handelsplattformar.

Upphämtning eller hemleverans

Resultatet blev en ny sajt, där kunderna bland annat ges möjligheten att e-handla med upphämtning utanför någon av Uniteds butiker. Företaget kallar kort och gott sitt upphämtningskoncept för "Streetside". Det ska också gå att få sina e-handlade varor hemkörda av företaget. 

Sidan ska vara mer lättnavigerad än sin föregångare och dessutom bättre anpassad för handel i mobilen.

- I takt med att dagligvaruhandeln fortsätter att förändras, så är vi ständigt på tårna för att leverera en bra köpupplevelse online. De här uppgraderingarna är vår senaste investering i en bra upplevelse för våra Streetside-kunder, säger Chriss Farr, e-handelschef på United, i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!