Logistikproblem gav Adlibris lägre tillväxt än beräknat

Vände när de fick ta över Apoteas gamla lager.

Innan jul 2017 var vi på besök i Adlibris trånga tomteverkstad. Företaget var då i akut behov av mer plats på lagret - men såg ljuset i slutet av tunneln. De väntade nämligen ihärdigt på att få ta över Apoteas gamla lager, när apoteksjätten flyttade in i sitt nya jättekomplex.

LÄS ÄVEN: Fullt upp i Adlibris trånga tomteverkstad

Annons
Annons

Nu är alla flyttar genomförda och klara och Adlibris-koncernen har fått ett väsentligt större lagerutrymme. Vilket behövs, med tanke på gruppens många egna projekt och uppköpta verksamheter som de startat den senaste tiden.

Logistikproblem gav minskat resultat

Men den trånga lagersituationen har ändå haft negativa effekter på ekonomin, rapporterar Breakit.

Under 2017 ska Adlibrisgruppen ha ökat med 13 procent, från 1,75 till drygt 2 miljarder kronor. Men det är en betydligt lägre tillväxt än under 2016, då koncernen växte med 21 procent. Samtidigt minskade resultatet för 2017 från 47 till 31 miljoner kronor, enligt Bonniers koncernrapport.

Och tydligen ska minskningen alltså ha berott på logistikproblem som uppstod i samband med julhandeln.

- Vi är inte helt nöjda, men vi hade ett svagt december som berodde på logistikproblem, säger Johan Kleberg till Breakit.

Ökat 19 procent sedan midsommar

Detta ska dock ha blivit bättre sedan Adlibris fick mer utrymme att röra sig på.

- Vid midsommar fick vi ta över Apoteas gamla lokaler. Det var senare än vad vi hade hoppats på, men nu har vi den yta vi behöver för 2018. Hittills i år är försäljningen upp 18-19 procent, fortsätter Kleberg.

Samtidigt ska satsningen Adlibris Go, genom vilken man kan få expressleveranser inom Stockholms innerstad, ha gått enligt plan.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare lanserar leverans inom 60 minuter

- Även om vår strategi på längre sikt är att bygga stor volym så vill vi även attackera från andra hållet, genom att ha ett erbjudande som börjar i leveransen. Det är en del av strategin att våga testa.

"Amazon har gjort e-handeln intressant"

Samtidigt rycker Amazons förmodade intåg i Sverige närmre och Kleberg menar nu att detta är något som Adlibris förhåller sig till på daglig basis.

- Amazon är ett otroligt inspirerande och modigt bolag. Om man ska vara lite hård så är det de som har gjort e-handeln intressant. De är en stor inspirationskälla för oss, men också en väldigt stark konkurrent. Jag tror inte många andra bolag följt dem så noga som vi har gjort de senaste åren.

"Snabbar på butiksdöden"

Samtidigt tror han att om jätten väl etablerar sig i Norden, så blir det i första hand den fysiska handeln som drabbas.

- Jag tror att den främsta effekten blir att det snabbar på butiksdöden. Samtidigt kommer det att accelerera e-handelstillväxten, sen får vi se hur den fördelas mellan olika aktörer, säger han.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!