Lykos e-handel slog en halv miljard – ökade 28 procent

Resultatet sköt även i höjden.

Skönhetsföretaget Lyko omsätter nära 780 miljoner kronor och består av dotterbolagen Lyko Online AB samt den fysiska verksamheten Lyko Retail AB. Nu har årsredovisningen landat för e-handelsverksamheten, som under 2017 bestod av Lyko.se och Lyko.no. Företaget har i år även expanderat till Finland med Lyko.fi.

LÄS ÄVEN: Lyko får finsk e-handel

Annons
Annons

Hur går det då för online-verksamheten om man skalar bort det fysiska? Försäljningstillväxten landar på 28 procent, jämfört med 2016, och e-handelsföretaget omsatte nära 560 miljoner kronor i fjol.

Resultatet ökar 60 procent

Ingen dålig tillväxt men resultatet ökar ännu mer. Resultatet, efter finansiella poster, växer med över 60 procent och landar på över 28 miljoner kronor. Årets vinst blir samtidigt 15,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,6 miljoner året innan.

Bolaget tar även upp väsentliga händelser under året, som att moderbolaget börsnoterades på Nasdaq First North Premier och att Joanna Hummel ersatte Håkan Håkansson som vd. Företaget nämner även deras storsatsning på ett nytt e-handelslager.

- Efter räkenskapsåret utgång har bolaget beslutat att investera i en ny lagerlokal med ökad automation i syfte att effektivisera lagerhanteringen och möta den ökade tillväxten. Anläggningen förväntas vara i drift under första kvartalet år 2020, skriver Lyko.

LÄS ÄVEN: LYKO om nya lagret: "Plocktiden halveras"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!