Mannen som vill minska E-handelsbedrägerierna

Vi har vid flera tillfällen diskuterat frågan om nätbedrägerier. Hur e-handlare ofta känner sig ensamma och utsatta när det kommer till bedrägliga beställningar via nätet. Kunder som använder stulna uppgifter, beställer saker i andras namn eller helt enkelt skiter i att betala för sig.

Vem är det som skall ta hand om detta problem. Är det betaltjänstförmedlarna, vi som e-handlare eller Polisen. Det lutar givetvis åt det senare. Polisen gör dock inte mycket åt en anmälan där någon har gjort en bedräglig beställning på någon tusenlapp. Den letar sig snarare in i en pärm hos Polisen och ser aldrig mer dagens ljus. Detta fastän dessa personer säkerligen är involverade i fler brott.

De flesta e-handlare har insett att detta är verkligheten, även om det inte borde vara det, och har själva börjat utföra egna kontroller efter bedrägerier. En e-handlare som bestämde sig för att försöka lösa problemet för gott är Viktor Rennéus Guthrie.

Annons
Annons

 

Antibedrägerisystemet ValiBox

Viktor är en renodlad e-handlare som driver nätbutiken Billigteknik.se som inte oväntat säljer hemelektronik. En bransch som är speciellt utsatt för bedrägerier. Efter att Billigteknik fått se otaliga bedrägliga beställningar bestämde Viktor sig för att det var nog. Han startade då företaget ValiBox.

Viktor, med en bakgrund där han läst teoretisk fysik, såg möjligheten att genom att identifiera olika mönster hos bedragarna kunna stoppa dem tidigt i köpprocessen. ValiBox skall ge e-handlaren en grön, gul eller röd notis på varje order. Där röd i princip betyder "Skicka inte!" och där gul är en varning för bedrägeri. Vid grönt ljus är det bara att köra på.

ValiBox har sedan starten 2010/2011 stött på en del problem som dock inte har med själva tjänsten att göra. Utan det är programmerare som försvunnit och andra organisationella problem. ValiBox börjar dock komma på fötter igen och för att få igång tjänsten behöver Viktor hjälp av oss e-handlare.

Eftersom att vi gillar idén med ValiBox tänkte vi nu ta ett snack med Viktor.

 

Annons
Annons

Hej Viktor, skulle du vilja berätta lite mer ingående om tanken med ValiBox och hur företaget startades?

Idéen föddes när jag började se mönster i beställningarna som kom till ebutiken.Jag såg en röd tråd i vissa beställningar som kom i retur eller som det blev andra problem med. Äldre människor, över 65, vilka beställde sent på nätterna kan ha varit det första jag upptäckte i princip alltid ledde till att det inte blev en försäljning av olika skäl. Så istället för att skicka ut dessa beställningar började vi kontakta dem. Det gjorde att vi sparade stora frakt- och administrationskostnader.

Detta tillsammans med en speciellt envis bedragare som helt öppet beställde prylar hos ebutiken för över flera hundra tusen gjorde att jag startade Valibox. Jag blev så frustrerad att jag inte kunde spärra namn, adresser och ip nummer i vår ebutik, det var bara för bedragaren att öppna nya email-konton och göra nya beställningar.

Vad vi förstår har tjänsten stött på en del hinder på vägen. När kan vi få se ett fungerande API och e-handlare som betatestar den?

I maj kommer det nya API:et att släppas och vi behöver så många betatestare som möjligt. Jag är långsint så de som testar det först kommer alltid att privilegieras av ValiBox. Faktum är att de 10 första ebutikerna att koppla upp sig mot nya ValiBox kommer jag skänka 10% av den framtida vinsten till.
Det måste dock vara ebutiker med en viss ordervolym och med rätt inställning till tjänsten.

Vilka är de konkreta fördelarna för e-handlare som har en fungerande ValiBox i sitt system?

Ehandlarna minskar sina kostnader, i första hand genom att man kommer stoppa utskick och undgår således fraktkostnader, i andra hand undgår man även administrationskostnader och huvudbryn. Ehandlare kommer få mer kontroll på sin ebutik, svart på vitt, vad man behöver arbeta mer på. Allt som stoppas behöver inte vara bedrägeriförsök utan kan även bero på att man inte gett tillräckligt med information om produkt eller leverans.

En annan praktisk fördel är att du kan spärra kunder du inte vill ska ha möjlighet att lägga beställningar i ebutiken. Just det , jag höll på att glömma att det idag görs en adresskontroll på adressen kunden uppgivet. Om vi inte hittar det i våra system kommer inte heller fraktbolaget att hitta fram. Även där sparar man pengar.

Vart ska de e-handlare som vill hjälpa dig att testa tjänsten vända sig?

Till mig direkt, via email eller telefon. Det går också bra att besöka vår hemsida valibox.se.

I fall att ValiBox nu börjar rulla igång som det är tänkt, finns det någon större plan med tjänsten? Ytterligare funktioner osv.

Absolut det finns många idéer i pipen. Allt från att göra en egen snabbkassa där alla ebutiker kan skräddarsy sina kassor med sina egna betalningsleverantörer och därmed få mer flexibilitet. Det finns även planer på att fokusera mer på returanalyser och övrig logistikhantering, i just det segmentet kan ehandlare spara kostnader.

Kommer alla på Ehandel.se att få ett extra bra pris på den färdiga tjänsten?

Självklart! Jag vet vad tjänsten har kapacitet till och därför erbjuder vi den kostnadsfritt tills kunderna är nöjda med den. Därefter få man räkna med att betala någon blygsam hundralapp i månaden men billig kommer den alltid vara. Det är ju trots allt datorerna som gör jobbet.

 

Vi tackar Viktor för svaren och ser fram emot en fungerande tjänst som kan minska bedrägerierna inom e-handel. Det är dags att sätta stopp för e-handelsbedrägerier. Denna tjänst kan vara ett steg på vägen mot en framtid där e-handlare inte är lika utsatta som idag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!