Marc O’ Polo stänger svenska butiker – e-handeln blir kvar

Sista butiken gick i konkurs.

Svensk-grundade Marc O' Polo är nästa fysiska butikskedja att kasta in handduken. De är som bekant inte ensamma. 

Nyligen gick konkurrenten Boomerang i konkurs, och efter att varumärket fått nya ägare stod det snabbt klart att märkets fysiska butiker inte har någon framtid, utan ska läggas ned för gott.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN:
Klädmärke fick ej snurr på e-handeln - går i konkurs
Boomerang bekräftar: Nätbutiken blir kvar

Franchise-företagare i konkurs

Samma insikt har nu alltså nått Marc O' Polo, efter att framchiseföretagaren som drivit deras sista kvarvarande svenska butik i Uppsala, har gått i konkurs.

Marc O' Polo ska nu ha beslutat att dels stänga ner den fysiska butiksverksamheten och dels driva e-handeln vidare samt att fortsätta att sälja via återförsäljare. Det uppger flera svenska medier efter att Nyhetsbyrån Direkt har gått ut med saken.

Förlust: Nästan 7 miljoner

Besluten ska delvis även ha varit ett resultat av en kraftigt fallande omsättning under de senaste åren. Under verksamhetsåret 2015/2016 ska Marc O' Polo ha omsatt 45 miljoner kronor, vilket redan under året därpå ska ha sjunkit till 19,3 miljoner. Under 2016/2017 uppvisade företaget dessutom en förlust på 6,9 miljoner, enligt Nyhetsbyrån Direkt. 

Marc O' Polo grundades av svenskarna Rolf Lind och Göte Huss, samt av amerikanen Jerry O'Sheets 1967. Tysken Werner Böck anslöt året därpå och är i dag majoritetsägare och styrelseordförande i bolaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!