Matjättarna blev för tuffa att slåss mot – nätbutik läggs ner

Omöjligt att nå lönsamhet med brödförsäljning på nätet?

Vem vill inte ha nybakat bröd till frukost? Uppenbarligen fler än man kan tro. Häromdagen gick det norska e-handelsföretaget Brødboksen ut på sin sajt och meddelade att det skulle läggas ner med omedelbar verkan.

- När vi lanserade Brødboksen för två år sedan hade vi en vision om att leverera en tjänst som var så bra att alla ville ha den. Samtidigt visste vi att kampen mot matjättarna skulle bli väldigt tuff, inleder Brødboksen ett meddelande på sin numera stängda hemsida.

Annons

Tiotusentals kunder i flera städer

Företaget säger sig ha haft en “formidabel tillväxt” och tiotusentals kunder i flera norska städer. Men det räckte alltså inte.

- Tyvärr förstod vi att det är svårt att finna den rätta balansen mellan tillväxt, drift och lönsamhet.

LÄS ÄVEN: E-handel passerar 100 miljoner - stänger nu ner verksamheten

Beslutet att stänga blev officiellt den 22 januari, det vill säga i måndags. Och stängningen blev minst sagt hastig - leveranserna som skulle ha skett på tisdagen ställdes nämligen in.

Svenskt brödbud lade också ner

Och att sälja färskt bröd via e-handel med hemleverans är uppenbarligen inte en affärsmodell som är särskilt lätt att räkna hem. I Sverige har vi sett Bagarbudet gå samma väg som Brødboksen. Den svenska varianten fick enligt egen utsago en stark start i Göteborgsområdet, men ska inte längre aktiv.

LÄS ÄVEN: Nybakat bröd till dörren när Bagarbudet har premiär

Bagarbudet hoppas dock på att kunna sälja verksamheten till en ny ägare.

- Baserat på alla förfrågningar vi mottagit om när vi ska starta upp brödleveranserna igen och hur ni som kunder saknar att vakna upp till rykande färskt bröd hängandes på ert dörrhandag anser vi att det skulle vara oerhört synd att tjänsten helt läggs ned. Med detta sagt letar vi nu någon som kan ta över verksamheten, skriver Bagarbudet på sin hemsida.

Annons

Annons