Matkasseföretag växer trots den tuffa konkurrensen

Handeln med mat på nätet fortsätter visa stark tillväxt. En av de ledande aktörerna för mat på nätet, MatHem.se, visar en omsättningsökning på över 100 procent jämfört med föregående år och utvecklingen är fortsatt stark.

Mat på nätet i Sverige är uppdelat i två segment. Rena så kallade matkasseföretag där man beställer ingredienser och recept för ett antal middagar. En marknad som beräknas omsätta 800 miljoner kronor under 2012.

Det ledande företaget på den marknaden är Linas matkasse med en omsättning på 311 miljoner kronor för räkenskapsåret 2011/2012. Nästan en fördubbling jämfört med föregående år, trots det gjorde man en förlust på 8 miljoner kronor i fjol.

Annons
Annons

Förlustsiffrorna beror enligt dem själva på investeringar och låg i linje med deras förväntningar och strategier. Nu exporterar Linas Matkasse sitt koncept till Tyskland och Storbritannien, och under 2012 räknar man med att visa lönsamhet igen.

I segmentet matbutiker på nätet är MatHem.se, med en årsomsättning som snabbt närmar sig 200 miljoner kronor, det ledande företaget. Därefter följer Cooponline, som liksom MatHem.se finns i Stockholmsområdet, Göteborgomsrådet samt Skåne.

MatHem.se säger sig under året genomfört en rad större aktiviteter som bidragit till den höga tillväxttakten. Bland annat har man gjort en stor prissänkning, skapat ett eget plocklager i Stockholm och lanserat en Delikatessbutik för Stockholmskunderna.

Nyanställer för att möta efterfrågan

Man har även lanserat virtuella butiker på Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö samt på Östermalms tunnelbanestation där kunder kunde handla via mobilen. Något som resulterade i att man belönades med Guldmobilen för Årets mobilinitiativ.

– Vi ser nu effekten av allt det arbete vi gjort i våra fina försäljningssiffror. Det största beviset är alla de kunder som hör av sig och är så nöjda med vår service, säger grundaren Tomas Kull.

MatHem.se omsatte under september månad 12 miljoner kronor för att fortsätta att öka till 15 miljoner kronor i oktober. I november fortsätter tillväxten och under månadens sista vecka sålde man varor för 4,5 miljoner, en ökning med 22 procent från föregående vecka.

För att möta den ökande efterfrågan anställer man i hög takt och bara under den senaste veckan har 20 nya plockare och 5 nya chaufförer anställts. Antalet personer som MatHem.se nu sysselsätter närmar sig 200 personer.

– Nu tar det ordentligt fart med otrolig tillväxt inför julhandeln, säger MatHems grundare Tomas Kull. Vår personal gör ett otroligt jobb och vi är glada över att kunna anställa allt fler när andra företag måste säga upp personal. Roligast är dock att alla våra kunder är så nöjda med vår service och rekommenderar sina vänner att prova, säger Tomas Kull.

Annons
Annons

Källa: Press (1, 2), DI

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!