Metros nya VD: E-handeln står för 70 procent av affären

Mediehuset numera involverat i tio e-handelsföretag.

Traditionell media har under de senaste åren fört en en ganska tynande tillvaro, med färre prenumeranter och sämre intäkter. Svaret från branschen har varit att hitta nya intäktsmodeller, som exempelvis att ge sig in i e-handelns värld - vilket bland andra Schibstedt och Ehandel.se:s ägarbolag LRF Media har testat.

"Intresserade av högmarginalsprodukter"

Men även Metro Media House, som utöver tidningen Metro också driver bland annat MetroMode och MetroJobb, har visat ett intresse för försäljning online.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Metro om e-handeln: "Vi känner oss modiga"

Numera är Metro Media House med och driver tio olika e-handelssajter, berättar företagets nytillträdde vd, Christen Ager-Hanssen, för Ehandel.se. Det typiska upplägget är att Metro Media House går in som delägare och sedan framför allt arbetar med marknadsföringen av sajterna. En av butikerna är skönhetsjätten Feelunique.com, som säljer i ett antal länder.

- E-handeln står nu för ungefär 70 procent av vår affärsmodell och det är ett område vi arbetar internationellt med. Vi är främst intresserade av högmarginalprodukter som till exempel skönhet och vitaminer, säger Christen Ager-Hanssen.

Nya affärsmodeller på plats

Christen Ager-Hanssen är sedan tidigare styrelseordförande för Metro Media House moderbolag Custos Group, men i samband med att affärsmodellen läggs om i riktning mot e-handeln tar han alltså över sin nya vd-roll.

- Under 2018 har vi utvecklat nya affärsmodeller för Metro Media House som nu ska implementeras och kommer att göra bolaget lönsamt igen. Det är en modell som maximalt utnyttjar kraften i Metros varumärke med dess höga trovärdighet och enorma räckvidd, säger Christen Ager-Hanssen i en kommentar.

Jonas Lundh, som tidigare var vd för Metro, blir nu istället Chief Operating Officer för Custos Group. Han ska framöver arbeta med samverkan mellan koncernens olika bolag.

- Nu är grundarbetet klart och vi ska ta koncernen till nästa nivå. Jag ser med stor optimism fram emot Metros fortsatta resa, säger Jonas Lundh.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!