Miljarder annonser borttagna – nu släpper Google ny policy

Motarbetar oseriösa aktörer.

2,3 miljarder bortplockade annonser från nära 30 miljoner appar och hemsidor. Så ser facit ut när Google ser tillbaka på 2018. De borttagna annonserna har brutit mot sökjättens policy och därmed riskerat att vilseleda eller utnyttja sårbara människor, rapporterar nyhetssajten TechCrunch.

Storstädningen, som ska ha genomförts både manuellt och med hjälp av olika algoritmer, har alltså lett till att stora mängder innehåll som inte höll måttet togs bort under det gångna året.

Annons

Vem står bakom annonsen?

Men även om 2,3 miljarder förstås kan låta mycket, så är det inte i närheten av vad 2017 års siffra landade på. Då var det enligt uppgift ytterligare en miljard annonser som hamnade i Googles soptunna.

Bland annat ska bolaget under 2018 ha raderat hundratusentals tveksamma annonser för biljettförsäljning samt stora mängder reklam som misstänks försöka lura till sig folks kort- och kontouppgifter, så kallad phishing. Google ska också ha haft en del arbete med att se över att annonser verkligen kommer från den avsändare som uppges, vilket inte alltid är fallet.

Ny policy i april

Men om allt går vägen ska det här arbetet minska ytterligare i omfattning framöver. I april släpper Google nämligen en ny policy, som är tänkt att förtydliga för de annonserande företagen vilka regler som gäller. Förhoppningen är att bolag helt enkelt ska göra rätt från början så att de slipper få annonser bortplockade.

Enligt TechCrunch drog Googles annonser in 32 miljarder dollar bara under det senaste kvartalet, vilket motsvarar 83 procent av bolagets omsättning för perioden.

Annons