Mindfulness och egenutgivet i topp hos Adlibris

Adlibris ser tillbaka på ett år med försäljningsökning och noterar att 2015 blev ett år då egenutgivna titlar och mindfulness intresserade allra mest.

Årets mest sålda bok hos Adlibris heter "Lär dig leva: Mindre stress - mer närvaro" och är skriven av Mats Billmark och Susan Billmark. Och företaget tycker sig se att just böcker om avslappning och sinnesnärvaro har slagit igenom stort under året som gått.

- Det ligger väldigt mycket i tiden och mindfulness har legat och bubblat i några år med enstaka titlar på temat som har sålt bra. I år har den trenden exploderat och plockats upp även av förlagen så vi har sett en ökning både i utgivning och försäljning, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig hos Adlibris.

Annons

"Bra år med fin försäljningsökning"

Topptiteln är utgiven av författarna själva och i huvudsak marknadsförd via sociala medier, och Adlibris ser en annan tydlig trend i att just egenutgivna böcker blir allt mer populära.

- Egenutgivning har gjort en liknande resa, dels har framgångarna med Femtio nyanser av honom banat väg för andra egenutgivare sedan spelar tekniken och sociala medier en roll här. Sociala medier har gjort det möjligt för en enskild individ att nå ut med sitt budskap och i princip vara sin egen marknadsförare på ett helt annat sätt än vad som var möjligt för bara några år sedan.

Hur har annars året som helhet gått?

- Vi har haft ett riktigt bra år med fin försäljningsökning, jag kommer inte gå ut med några siffror ännu utan väntar med att summera året till efter julförsäljningen.

Butik ska öka kännedom hos kunderna

Tidigare i höstas öppnade Adlibris sin första fysiska butik i centrala Stockholm, som fått namnet Adlibris Marknad. Linnéa Wiklund tycker att det är för tidigt att dra några slutsatser om hur butiken har tagits emot, men säger sig vara nöjd med försäljningen hittills.

- Adlibris Marknad står för en väldigt liten del av vår omsättning men visst blir det ett tillskott till försäljningen! Men framförallt är ambitionen att butiken ska öka vår kännedom hos kunderna och på så vis bidra till ytterligare försäljning i förlängningen, säger Linnéa Wiklund.

På plats två och tre på listan över mest populära böcker hos Adlibris 2015 kom "Kaninen som så gärna ville somna" av Carl-Johan Forssén Ehrlin och "Charmen med tarmen" Giulia Enders.

Annons
Annons