Mios e-handel växte med 45% och butikerna med 8%

Ska vara störst i Sverige om tre år.

Innan sommaren kunde vi avslöja att möbeljätten Mio hade passerat 6 miljarder i omsättning på tolv månader. Företaget har ett brutet räkenskapsår och nu är 2017/2018 summerat. Omsättningen landar som sagt på runt 6 miljarder kronor och resultatet blev 256 miljoner kronor.

- Under 2017/2018 har vi inspirerat och förnyat fler hem i Sverige än någonsin och det är den grundläggande anledningen till framgången, säger bolagets vd Björn Lindblad i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Försäljningstillväxten, jämfört med räkenskapsåret 2016/2017, ska ha hamnat på strax över 10 procent. Den största tillväxten ligger dock i företagets e-handel, som nyligen förstärktes med ett större lager.

LÄS ÄVEN: Mio e-handelsökar med större lager - siktar på 100 000 kvm

- Räkenskapsåret summerades med en rad ökningar i såväl butik som på webben. E-handeln ökade med 45,2 procent och utvecklingen i butik var 8,1 procent på jämförbara enheter och 10,4 procent på totalen, skriver företaget.

Trafiken till nätbutiken ska under perioden ha ökat med 25 procent medan de fysiska butikerna fått se sin fotrafik öka med 8 procent. En stor faktor som påverkade den positiva utvecklingen ska, enligt Björn Lindblad, vara Mios kundklubb som lanserades förra året och som idag har över 800 000 medlemmar.

- När vi i framtiden stänger räkenskapsåret 2021/2022 ska vi vara störst på möbler i Sverige. Vi ska vara Sveriges destination för möbler och inredning och under det gångna året har vi tagit stora steg mot det målet genom nya kunder och marknadsandelar, säger Björn Lindblad.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!