Mobil shopping ställer nya krav på E-handlare

Trafiken från mobila enheter ökar och det blir allt viktigare med mobilanpassade nätbutiker. Men användandet av smartphones och läsplattor ställer också nya krav på e-handlare eftersom det blir allt vanligare att kunder använder både mobil och dator innan de avslutar ett köp.

I Storbritannien väntas mobila enheter stå för 20 procent av försäljningen på nätet under slutet av 2012. Även i USA ser man en stor ökning när det gäller trafik och försäljning från smartphones och surfplattor.

Enligt en undersökning från comScore så besöker fyra av fem smartphoneägare i USA nätbutiker från sin telefon varje månad. Samma undersökning visar också att 85.9 miljoner amerikaner, 18 år eller äldre, har handlat från en mobil webbläsare.

Annons
Annons

Bland annat ser de stora butikskedjorna som Amazon, Walmart, Best Buy och Target en betydande ökning, något som gjort att många satsat stor pengar på mobilanpassade sidor. Amazon hade under juli månad 49.6 miljoner mobila besökare, lite drygt 46 procent av landets alla smartphone användare.

Viktigt med multiskärmslösning

Enligt en annan undersökning från Google börjar 67 procent av shoppingen på nätet med mobilen, men det krävs inte bara en mobilanpassad e-handel för att tillgodose sina kunder.

Även om det blir allt mer förekommande att konsumenter slutför köpet i mobilen så är det vanligast att man går vidare och lägger ordern någon annanstans, till exempel från sin dator. Användandet av flera enheter och skärmar på en och samma gång.


Från Googles undersökning

Enligt samma undersökning uppgav 81 procent av de som deltog att de använder sig av sin smartphone kopplat till vad de ser på TV. Användaren kanske ser något på TV och använder sig sedan av mobilen för att snabbt få reda på mer om produkten eller företaget.

Två av tre säger att de använder mobilen och datorn samtidigt för en rikare upplevelse. Lika många uppger att de använder dator och TV på samma sätt. Endast 20 procent säger att de aldrig använder två skärmar.

– Den visar att dogmen att mobilen blir viktigast och dödar allt annat inte riktigt stämmer. I stället är det skärm plus skärm som är det nya svarta, säger Linus Bille, ansvarig för avdelningen Web & Mobile på HiQ.

Källor: Practical eCommerce, Computer Sweden, Google

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!