Mobilen håller på att ta över E-handeln i rask takt

Rapporter visar att tillväxten inom svensk e-handel till stor del kommer från mobilerna. De svenska konsumenterna har helt klart omfamnat kanalen som verkar vara här för att stanna, och ta över. I alla fall enligt statistik från Tictail, som nu ställer om för att bli ett helt mobilt företag.

Mobilen används i allt större utsträckning när det ska shoppas på nätet. Enligt en ny rapport från DIBS handlar 37 procent av svenskarna på nätet med mobilen, en ökning med 42 procent jämfört med året innan.

En siffra som backas upp av Klarna. Tidigare i somras berättade betalleverantören att den mobila e-handeln nu står för över en tredjedel av nätaffärerna. Det här är något som e-handelsplattformen Tictail också märkt av.

Annons
Annons

I mars gjordes 25 procent av besöken i Tictails butiker via mobilen, en siffra som nu är uppe i 52 procent. Även köpen ökar snabbt och idag ligger den andelen på 40 procent.

– Men vi kommer nå över 50 procent innan årets slut. Vi försöker ställa om internt till att bli ett helt mobilt företag, säger Carl Waldekranz, VD på Tictail i en nytt avsnitt av Startuppodden.

Allt smälter samman

Tictail, som nyligen släppte en app för iOS, har idag 60 000 handlare som använder sig av plattformen och Carl säger att statistiken talar sitt tydliga språk. Mobilen tar över allt, och han förbluffas över hur fort det går.

Samtidigt tror han att allt kommer säljas online inom en snar framtid. Online och offline kommer att smälta samman och drivkraften bakom detta är just mobilen.

– Vi har ingen aning om hur fort det går. I slutet av nästa år kommer mobilen vara en mycket viktigare del av vår konsumtion på nätet än vad datorn någonsin varit, säger Carl.

 

Källa: Veckans Affärer
På bild: Carl Waldekranz

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!