Modehandeln på nätet tog fart under februari månad

Försäljningen av kläder på nätet tog sig något under februari månad och ökade med 1 procent jämfört med samma period förra året. Trots det har försäljningen via nätet minskat med 1,2 procent hittills i år. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

Svensk Handel Stil har släppt sitt Stilindex för februari månad. En rapport som mäter försäljningstillväxten i fackhandeln och ger en indikation på försäljningsutvecklingen. Årets första månad var ingen munter läsning för landets e-handlare, men i februari ser det något bättre ut.

För även om försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,6 procent jämfört med samma månad förra året. Ökade försäljningen av kläder som säljs via e-handel med 1 procent.

Annons
Annons

– Februari är den minsta försäljningsmånaden på året, inklämt mellan vinterns slut och innan vårhandeln kommit igång, varför inga slutsatser egentligen kan dras av utfallet. E-handeln hade en ökning, om än blygsam, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Mars väntas bli bra

Från och med januari i år redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex och sett till utvecklingen hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 1,2 procent. Men mars kan bli en intressant månad enligt Sandström.

– Förra året var månaden en rysare för hela sällanköpshandeln med en minskning för skor på nästan 23 procent och för kläder närmare åtta procent. I år kommer mars, med stor sannolikhet, att visa plussiffror både med tanke på fjolårets siffror och på att påsken i år infaller i april. Påsken har, i motsats till vad många tror, en negativ inverkan på sällanköpshandeln, säger Mikael Sandström.



Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!