Musikbranschen växer och nätet förbi fysiska butiker

E-handeln fortsätter att ta andelar från de fysiska butikerna, även när det gäller digital media och musik. En ny rapport från Musiksverige och Tillväxtverket visar att den svenska musik-branschen växer och för första gången har nätförsäljningen gått om försäljningen i de traditionella butikerna.

Enligt en rapport från Tillväxtverket omsatte den svenska musikbranschen drygt 6,3 miljarder kronor under 2011, en ökning med fyra procent jämfört med året innan.

Siffran inkluderar försäljning både på den inhemska marknaden och på exportmarknaden, där exporten på drygt en miljard kronor står för 16 procent av den totala omsättningen.

Annons

Rapporten visar också att onlineförsäljningen av inspelad musik under 2011 för första gången gick om den fysiska försäljningen i Sverige. Totalt stod nätförsäljningen för 56 procent av marknaden, medan 44 procent konsumerades i fysiska butiker

– Musiken är en framtidsbransch med högre tillväxt än Sverige i stort och vi kommer att se en snabb fortsatt utveckling på den digitala marknaden även framöver, säger Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.

Digitalt står för 63 procent 2012

Samtidigt visar en annan rapport från Grammofonleverantörernas förening, GLF att den totala försäljningen av musik ökat med 14 procent under 2012 i Sverige. Den digitala försäljningen fortsätter att öka, upp med 12 procent jämfört med 2011, och står nu för 63 procent av den totala försäljningen i landet.

Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige, säger att 2012 är det bästa musikförsäljningsåret sedan 2005.

– Det kan ses som ett kvitto på att fler konsumenter betalar för sin musikkonsumtion än på mycket länge. Nu kan alla konsumera musik lagligt på det sätt man själv vill; strömmat, nedladdat eller på CD. Vi hoppas att en tillfrisknande marknad för musik stimulerar artister & musikbolag att ge ut ännu mer musik och att våra entreprenörer skapar ännu fler och bättre tjänster för musikkonsumtion.

Hela 90 procent av den digitala försäljningen kommer från strömmade musiktjänster, upp från 82 procent under 2011 då digital musik gick om fysisk media.

Källa: Press (1, 2)

Annons
Annons