NA-KD expanderar med lager utomlands

Grundaren Jarno Vanhatapio letar personal i utlandet och planerar att öppna ett lager utanför Sveriges gränser.

Modeplattformen NA-KD lanserades på bred front så sent som i år men är redan uppe i att skicka varor till nära hundra länder. Enligt VD:n Jarno Vanhatapio sker nu 70 procent av försäljningen till länder utanför Norden och siktet är inställt på att både rekrytera personal utomlands, han har redan ett flertal medarbetare i bland annat Australien, samt att komplettera verksamheten med ett lager utomlands.

- Det är en totalt global ambition. Vi är inte alls inriktade på Norden på det sättet. Vi följer bara siffran över hur utomlandsförsäljningen växer, det är det primära för oss, säger han.

Annons

Vilka länder är det som är intressanta då? USA?

- Vi tänker inte så mycket regioner utan nu när vi expanderar lagret så tittar vi på vad som ligger närmast kunderna. Sen ska vi behålla lagret i Sverige också bara det är effektivt, så det är inga konstigheter. Ingen kommer att bli av med sitt jobb utan det handlar om ett eventullt nytt kompletterande lager för att stödja tillväxten framåt globalt.

"Det handlar om arbetsglädje"

I övrigt är Jarno Vanhatapio ganska förtegen om vad NA-KD har på gång framöver.

- Vi vill framför allt ha lite arbetsro. Vi växer mer än planerat i alla fall. Men vi vet ju också att tillväxt är en färskvara. Retail svänger så otroligt fort att det man presterade i går är redan glömt. Man börjar från noll varje dag. Men so far so good.

Den framgångsrike e-handlaren har nyligen fått en del uppmärksamhet i frågan om den omtalade kompetenskrisen inom e-handeln. Han slår ett slag för mycket praktik, men är i övrigt inte jättenöjd med hur e-handelsutbildningarna läggs upp. De som utbildas har inte alltid de kunskaper som efterfrågas när de är klara.

- Det gäller egentligen hela arbetsmarknaden men jag tycker att det finns en stor lucka mellan arbetslivet och de som sätter utbildningarna. Kursplanen borde vara lite mer förankrad i behovet. Det är en klyscha men man måste jobba tätare. Vissa saker de läser i skolan nu, det var ju fem år sen man höll på med det, säger Jarno Vanhatapio.

Som vad då, till exempel?

- Som ordet webmaster. Den rollen finns inte längre. Webmaster var att man var bäst på hela webben men nu gäller mycket mer specifika roller.

Annons

Jarno Vanhatapio har även flaggat för att den som vill arbeta på NA-KD får vara beredd på att inte primärt byta jobb bara för att öka lönen och att det dessutom kan bli långa arbetsdagar.

Orkar alla med det eller slutar folk när de märker att det inte passar dem?

- Nej, vi har extremt låg personalomsättning. Det låter tuffare än vad det är. Någonstans handlar det ändå om ren och skär arbetsglädje och stolthet att vara med på en sån här resa med en sån klar vision. Det är vår uppgift att se till att alla har en bra balans och att de trivs med kollegorna och det stora ansvaret som dom får i detta skede av bolagets resa. Vissa roller betalar vi faktiskt mycket mer än ingångslön eftersom vi kräver lite mer. Vi betalar faktiskt mer än vad de stora modehusen gör i många fall. Vi har även infört ett optionsprogram som väldigt många anställda har tagit del av, säger Jarno Vanhatapio.

Kan bli lärare "på ålderns höst"

Och trots kritiken mot e-handelsutbildningarna har Jarno Vanhatapio sagt att han tittar på attityd snarare än CV när han väljer vem han ska anställa.

Varför måste utbildningarna vara så detaljerade när ni ändå anställer efter attityd?

- Man kan i alla fall välja en inriktning man tycker är bra, så att det inte blir mellanmjölk hela vägen. Klara ambitioner är bra!

Jarno Vanhatapio har ett förflutet som gästföreläsare på en e-handelsutbildning, men säger sig numera inte ha några lärarambitioner att tala om.

- Kanske på ålderns höst. Inte nu. Jag har för dåligt tålamod för det och jag hinner tyvärr inte med så mycket mer än NA-KD där jag lägger nästintill all min operationella tid.

Annons