Nätbutiken Bokompaniet ska inspirera till köp

En inredningsbutik som fokuserar på att inspirera och skapa innehåll med hjälp av besökarna. Så beskriver den nya nätbutiken Bokompaniet sig själva. I en bransch där många aktörer liknar varandra har man försökt skapa en samlingsplats för design och inredningsintresserade som sticker ut.

Inredningsbutiken Bokompaniet.com slog upp portarna i förra veckan och man säljer både vintageprodukter och nyproducerat. Fokus ligger på skandinavisk avskalad design från både välkända och smalare designers som inte har sålt sina produkter på nätet tidigare.

Bakom butiken står Fredrik Johansson, som med sina tidigare yrkeserfarenheter i kombination med ett brinnande intresse för inredning och design väckte idén om en modern nätbutik för inredning. Han menar att inredningsbranschen behöver anamma Internet på ett nytt sätt.

Annons
Annons

– Många inredningsbutiker ser likadana ut och de tar inte hänsyn till vad man egentligen är ute efter då man tittar på design och inredning på internet. Det handlar om inspiration, om att dela med sig, att hitta nya tankar och stilar, inte bara produkter, säger Fredrik Johansson.

Undersökning bakom utformningen

Och när man lade märke till det faktum att många inredningsbutiker påminde om varandra väcktes en idé om att göra någonting eget.

– Bokompaniet handlar om inspiration. Vi har som ambition att inspirera dig att skapa ett personligt hem, som visar vem som faktiskt är du. Det är alltid härligare att kliva in hos någon där färger, material, möbler och detaljer faktiskt berättar någonting om den som bor där, inte sant? Just därför är Bokompaniet inte en stil, utan flera, säger Fredrik.

Men innan man började snickra ihop nätbutiken så genomförde man en studie baserad på djupintervjuer med design- och inredningsintresserade personer. Undersökningen fungerade sen som underlag till utformningen av butiken.

– De flesta kollar på Pinterest, Tumblr, Instagram och bloggar först, vid flera tillfällen, där hittar de inspirationen, sedan söker de efter en produkt som de handlar där de hittar den. Vi har skapat en samlingsplats för design och inredningsintresserade som även är länkad till andra plattformar, säger Fredrik Johansson.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!