Nätbutiker går offline för att ge bättre service

E-handelns tillväxt verkar inte vilja avta och den fysiska detaljhandeln kan ibland kännas lite antik. Men tvärtom vad man kan tro, börjar många renodlade e-handlare leka med tanken på att öppna fysiska butiker. Det för att kunna erbjuda bättre service och utvidga sina varumärken.

Flash-sale sidan Fab.com startade som ett socialt nätverk för homosexuella men skiftade fokus och blev snabbt en marknadsplats för väldesignade produkter av alla dess slag. Affärsidén har varit att handplocka vad man vill ha på sajten och sedan sälja det till ett lägre pris under en tidsbegränsad period.

En affärsidé som visat sig fungera väldigt bra och i somras tog man steget över från USA till Europa, och nu har man långt gångna planer på att överföra konceptet till den fysiska butiksvärlden.

Annons
Annons

– Vi tror att vi har möjlighet att skapa en fantastisk upplevelse för kunden. För oss är det inte frågan om vi ska öppna en fysisk butik, utan när, säger Fabs vd Jason Goldberg.

Troligtvis kommer man redan nästa år öppna en flaggskeppsbutik i New York och man är inte ensam om att gå i de här tankarna. Att renodlade e-handlare öppnar fysiska butiker blir allt vanligare.

Beställer direkt i butiken

Bonobos som säljer herrkläder på nätet har varit motståndare till att öppna fysiska butiker. Företagets vd Andy Dunn hävdade tidigare att fysiska butiker var ett dåligt ekonomiskt beslut för många företagare, men man har nu svängt i frågan.

Han fann att ungefär hälften av hans potentiella kunder inte var intresserade av att beställa på nätet. Bonobos testar just nu en metod som gör att de slipper hålla stora lager i sin butik. Besökarna provar helt enkelt kläderna i butik och gör en beställning på plats, sedan får de kläderna hemlevererade precis som om de handlat på nätet.

Att fler e-handlare testar sina koncept i fysiska butiker beror på att många är ute efter att erbjuda sina potentiella kunder en bättre köpupplevelse. I Bonobos fall handlar det om att låta kunderna prova kläderna och se hur de passar innan de handlar, något som inte är möjligt på nätet.

– Att köpa sex olika storlekar på nätet för att sen prova dem när jag får det hemlevererat är ingen bra köpupplevelse. Och att ha en fysisk butik har fler fördelar, den genomsnittliga försäljningen från butiken är dubbelt så hög som på nätet, säger Andy Dunn.

Fab och Bonobos är inte ensamma om att röra sig i riktningen mot fysiska butiker. Piperlime, och Gap med sitt ”online-only märke” har under året öppnat butiker i New York. Även eBay och Etsy testar just nu sitt koncept offline med tillfälliga butiker.

Annons
Annons

 

Källor: The Verge (1, 2)

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!