Näthandeln i Storbritannien fortsätter att slå rekord

Mellan augusti och september månad ökade e-handeln med 13 procent i Storbritannien. Det är den största ökningen de båda månaderna emellan på 13 år. Samtidigt ökade försäljningen på nätet med 15 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året.

E-handeln på de brittiska öarna har hämtat sig rejält efter sommarens torka. Mellan juni och juli månad såg näthandeln i landet sin första negativa tillväxt på 13 år, men i augusti var återigen tillväxten tvåsiffrig. Och den fortsätter nu på den inslagna vägen.

Mellan augusti och september månad ökade e-handeln med 13 procent i Storbritannien. Det är den största försäljningsökningen de båda månaderna emellan sedan IMRG började sina mätningar för 13 år sedan. Samtidigt ökade e-handeln med 20 procent under september månad jämfört med samma period förra året. Mycket tack vare den mobila handeln.

Annons
Annons

– De senaste resultaten är uppmuntrande när vi nu går in i fjärde kvartalet. Den månatliga ökningen är en indikation på att konsumenternas förtroende ökar, och att försäljningstillväxten för smartphones steg med 150 procent tyder på att konsumenterna blir allt mer bekväma i att handla med sina mobila enheter. E-handeln ser också en tillväxt med 16 procent under årets första nio månader jämfört med samma period förra året och vi räknar med en tvåsiffrig tillväxt under fjärde kvartalet, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

Mobiler och kundkorgar ökar

Rapporten visar också att smartphones står för 23 procent av alla köp som sker via mobila enheter under september månad, att jämföra med 15 procent för augusti. Värdet i den genomsnittliga kundkorgen nådde också sin högsta punkt sedan juni 2012.

Den största ökningen har man sett inom segmentet kläder som växte med 18 procent jämfört med samma period förra året. Även kategorin hemelektronik ökade starkt efter en svag sommar. Mycket tack vare försäljning av ny teknik och nästa generation smartphones.

– Denna månadens rapport är en bra indikator på att vi är på väg mot ekonomisk återhämtning, och ett positivt tecken för en bra jul. Det faktum att e-handeln har sett sin starkaste period av tillväxt under september tyder på att konsumenterna handlar med tillförsikt. Och att den genomsnittliga kundkorgen ökar är ett tydligt tecken på att återförsäljarna säljer till fullpris, något som ger ännu mer förtroende för den ekonomiska återhämtningen, säger Chris Webster, Head of Retail Consulting and Technology på Capgemini.

Källa: IMRG

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!