Nära tio procent upp för Clas Ohlson hittills i år

Vintermånaderna gav bra fart i både butikerna och e-handeln.

En fortsatt stark utveckling för e-handeln och en lyckad etablering i Tyskland. Det är huvudpunkterna när Clas Ohlson i dag presenterar sina siffror för verksamhetsårets tredje kvartal samt första nio månader.

Under året 2016/2017 har Clas Ohlson hittills lyckats öka försäljningen med fem procent till 6,4 miljarder kronor. Särskilt bra gick det under det tredje kvartalet. Då bidrog julhandeln till att försäljningen ökade med nio procent till knappt 2,7 miljarder, samtidigt som rörelsereultatet ökade med två procent till 390 miljoner kronor.

Annons
Annons

- Det har varit bra fart i såväl våra butiker som vår e-handel under vintermånaderna och vi ser tillbaka på en julhandel som vi kan vara riktigt nöjda med, säger Klas Balkow, Clas Ohlsons VD och koncernchef.

Fortsatt tillväxt i e-handeln

Under året har Clas Ohlson bland annat meddelat att Lotta Lyrå blir företagets nya VD, och uppmärksammats i en butikstävling i Tyskland. När Clas Ohlson rapporterade hur decemberförsäljningen hade gått stod det klart att det fanns vissa utmaningar utanför den nordiska verksamheten.

Nu har Clas Ohlson dock öppnat tre butiker i Tyskland och planerar samtidigt att satsa lite extra på att få till ett butiksnät i närheten av London i Storbritannien.

- Under nästa räkenskapsår räknar vi med att utöka vårt butiksnätverk med 10 till 15 butiker på befintliga marknader och med att se fortsatt tillväxt i vår e-handel, sammanfattar Klas Balkow.

Som vi tidigare har berättat kommer Clas Ohlsons nuvarande VD Klas Balkow att gå över till jobbet som VD hos Axfood

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!