Nästan alla nordbor e-handlar – och gärna med olika enheter

Hälften av alla nätköp tar vägen genom olika fysiska mackapärer.

Företaget AudienceProject, med säte i Köpehamn, jobbar med marknadsundersökningar och har nu kartlagt den nordiska e-handeln. Underlaget är en panel på 750 000 personer som viktats demografiskt och där slutligen 22 000 har gett fullständiga svar. I rapporten ingår tjänster och fysiska varor.

Kontentan är bland annat att nio av tio konsumenter i Norden e-handlar. Av dessa konsumenter sägs även majoriteten föredra att handla på nätet före fysiska butiker.

Annons
Annons

E-handelsrapporten visar dock att det är vanligt att folk kollar på nätet för att sedan handla i fysisk butik. Ett fenomen som sägs vara mycket vanligare än det omvända som butiksägare ofta är oroliga över. 27 procent av de som gör efterforskningar på nätet köper sedan produkten i en fysisk butik.

Nordborna älskar olika enheter

Att använda olika enheter för att genomföra en köpresa är idag mycket vanligt och av denna grupp är det hela 68 procent som säger sig ha använt en kombination av sin mobil och en traditionell dator. Där man oftast börjar shoppingresan i mobilen.

- Nordborna använder en mängd olika enhetskombinationer i köpprocessen från efterforskning till köp när du handlar på nätet. Men oavsett vilken enhet som används för efterforskning är det vanligaste att använda desktop för det slutliga köpet, skriver AudienceProject.

I snitt ska det vara hälften av alla nätkonsumenter som hoppar mellan olika typer av enheter innan de genomför sitt onlineköp.

Vilket land är bäst?

Ungefär nio av tio konsumenter e-handlar alltså i Norden men vilket land är bäst? Enligt AudienceProject är Danmark längst fram med 92 procent som e-handlar. Följt av Sverige och Norge på 89 och 90 procent. Finland ligger jämfört med de andra nordiska länderna lite efter med 85 procent och ser inte ut att ha ökat jämfört med i fjol, vilket alla de andra länderna gjort.

Kvinnor är för övrigt också bättre än män på att e-handla. 91 procent av de nordiska kvinnorna sägs e-handla medan bara 87 procent av männen shoppar online. En slutsats som stärks av en annan undersökning som sätter kvinnorna på topp i m-handeln.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!