Nästan hälften av svenskarna handlade på Black Friday

Ökad konsumtion inget att bry sig om, enligt 39 procent.

Det råder ingen tvekan om att Black Friday fortfarande är en betydligt större shoppingdag än Singles Day i Sverige. Åtminstone om man ska döma en undersökning som YouGov har genomfört. Den visar att 45 procent av svenskarna utnyttjade ett Black Friday-erbjudande, medan motsvarande siffra för Singles Day är 6 procent.

Det är dock troligt att Singles Day kommer att öka i omfattning, menar YouGov.

Annons

- I Sverige är fortfarande denna shoppinghögtid relativt okänd. Hälften (51%) känner till Singles Day men bara 6% av svenskarna använde sig av ett Singles Day-erbjudande. Flera svenska varumärken har i år för första gången marknadsfört Singles Day. Kännedomen och försäljningen den 11 november förväntas därför att stiga kommande år, skriver företaget i ett pressmeddelande.

27 procent köper julklappar på Black Friday

Två av fem personer ska enligt undersökningen anse att Black Friday är ett bra tillfälle att spara pengar. 27 procent anser samtidigt att dagen lämpar sig väl för julklappsinköp. 39 procent av de svarande i undersökningen ska ha instämt med påståendet "Black Friday bidrar till ökad konsumtion men det är inget jag bryr mig om".

YouGovs undersökning bygger på intervjuer med drygt tusen personer. De genomfördes under perioden 23 till och med 26 november och urvalet uppges vara representativt för kön, ålder och region.

Annons