Nätet står för 6 procent av den globala detaljhandeln

Den globala detaljhandelsförsäljningen, on- och offline, kommer under 2014 att landa runt 22,5 biljoner dollar. Det enligt en rapport från analysföretaget eMarketer som samtidigt visar att e-handeln står för drygt 6 procent av den totala detaljhandeln med en försäljning på 1,3 biljoner dollar.

Analysföretaget eMarketer har släppt sin allra första prognos för den globala detaljhandelsmarknaden där man räknar in försäljningen både on- och offline. Och enligt dessa beräkningar kommer detaljhandelsförsäljningen världen över att nå 22,5 miljarder dollar under 2014.

E-handeln kommer att stå för 5,9 procent av den totala detaljhandelsmarknaden med en försäljning på 1,3 biljoner dollar. Något som innebär att den e-handelsprognos som eMarketer släppte i början av året inte riktig slog in, men man ser ljust på framtiden.

Annons

eMarketer har nämligen även räknat fram att näthandeln kommer att öka sin andel till 8,8 procent, 2,5 biljoner dollar, lagom till 2018. Ett år då den totala detaljhandeln väntas öka med 5,5 procent jämfört med 2014 till 28,3 biljoner dollar.

Kina, en jätte på tillväxt

Kina och USA är idag de överlägset största e-handelsmarknaderna och stod tillsammans för 55 procent av den globala e-handeln under 2014. Kinas tillväxt under de kommande fem åren kommer dock att öka klyftan mellan de båda länderna.

Kina kommer att stå för 40 procent av den globala e-handeln med en omsättning som kommer att överstiga 1 biljon dollar år 2018. USA kommer att behålla sin andraplats även 2018 med en nätförsäljning runt 500 miljarder dollar. Storbritannien landar på en tämligen avlägsen tredjeplats och kommer att stå för drygt en fjärdedel av den siffran.

 

Källa: Press

Annons