Nicklas Storåkers: ”Google är det nya hotet”

"Att Amazon kommer hit är mer osannolikt idag än tidigare".

Nyligen träffade Ehandel.se Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner, för att prata om e-handeln i Sverige och de senaste trenderna. 

- Den stora e-handelstrenden är framtidsutsikten, och för branschen är den väldigt stark, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.se. 

Annons

Enligt vår egen statistiktjänst Ehandel.se Analytics växte svensk e-handel med 14 procent förra året. Försäljningen på nätet steg alltså med 14 procent, och samtidigt ökade även antalet order och antalet besök till e-handelssajterna med 17 procent under 2018. E-barometern rapporterade även att svensk e-handel nu omsätter 77 miljarder kronor. Men trots detta så utgör den endast 9,8 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

LÄS ÄVEN: E-handelsförsäljningen 2018

- Men en annan trend är hållbarhetstänket. Det är ett område där e-handeln har fått mycket kritik, kanske inte mot branschen direkt utan mer mot fenomenet, att man transporterar långt och “väldigt mycket luft” samt att det går åt mycket förpackningsmaterial som ofta är plast. Hållbarhetstrenden kom som en raket, kan man säga, och med den kom även högre krav på e-handeln, säger Nicklas Storåkers och fortsätter:

- Jag tycker att man ska se det som en affärsmässig möjlighet faktiskt. För den som kommer kunna lösa logistiken smartare och bättre, som lyckas hitta bättre förpackningsmaterial eller den som kommer kunna hitta lösningar till ett mer hållbart sätt att sälja sina produkter på - vilket kan vara att ta emot eller sälja vidare gamla produkter - den kommer att ta marknaden, det är jag helt övertygad om.

Under en lång tid låg hållbarhetsfrågorna inom e-handeln ganska tyst under ytan. Några företag fiskade upp ämnet med jämna mellanrum, men överlag fanns det ingen allmän trend inom detta område. Men plötsligt började alla prata om det. Fler och fler e-handelsbolag började visa upp hur de nu "tänker om" och började skylta med vad de gör för att miljökompensera. 

- Det är en spegelbild av att det har gått väldigt snabbt i samhället. Slår man på nyheterna idag så är det alldeles säkert att minst ett nyhetsinslag handlar om klimathotet på ett eller annat sätt. E-handeln är ju inte immun mot det, tvärt om, konsumtionen är verkligen utsatt för de här frågeställningarna och alla som håller på med handel kommer att behöva ta ett ansvar. Slutansvaret är ändå hos konsumenten, men handlarna kommer behöva agera på det för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Är de inte relevanta, vad gäller hållbarhetsfrågor, så kommer de inte att komma så långt, säger Nicklas Storåkers.

Google kommer dominera

I början var e-handeln ofta bara ett komplement till de fysiska butikerna, och de få som endast satsade på e-handeln hade ofta lägre kostnader än de som hade butiker. Detta på grund av att e-handlarna slapp betala för bland annat butikslokaler och personal. Men så är det inte längre. 

Idag får e-handlare ofta betala ett högt pris för till exempel IT-system, som hela tiden blir dyrare, och likaså blir kostnaden för marknadsföring på nätet högre. Mycket utav detta stavas Google, e-handlare kommer att bli mer beroende av detta och därför kommer Google att bli ännu mer dominerande, menar Nicklas.

Annons

Så vilka utmaningar står e-handeln i Sverige inför?

- Det talas ju ofta om Amazon-hotet, men jag tror att en av utmaningarna som många, inte alla, e-handelsbolag står inför idag är Googles dominans. Nästan alla nätbutiker har Google som sin viktigaste trafikkälla, eller en av de viktigaste trafikkällorna. På sikt tror jag att man kommer shoppa direkt på sökresultatssidan på Google, och att de kommer utveckla Google till att likna en marknadsplats, säger Nicklas Storåkers och tillägger:

- För att överleva idag behöver e-handlare även ha andra trafikkällor än Google, och ha en bredd i sina trafikkällor. Vi kan se att många av de mest framgångsrika e-handelsbolagen idag är väldigt duktiga på sociala medier, det vill säga andra plattformar än Google, till exempel Facebook eller Instagram. 

"Inte bara för Amazon att promenera in"

Enligt Nicklas är Google ett större hot idag än Amazon, men det var inte länge sedan e-handelsvärlden snackade om e-handelsjättens intåg i Sverige. 

- Att Amazon skulle lansera en svensk sajt med ett lager i Tyskland får tillhöra en lågoddsare, det vill säga ganska sannolikt. Men att de kommer hit med full distribution får bedömas som mer osannolikt idag än tidigare, säger han och fortsätter:

- Sverige är ju en stor marknad, det ska man komma ihåg. Sverige är ett litet land befolkningsmässigt men stort till ytan, vilket ger utmaningar till företag. Det är inte bara för Amazon att promenera in i den här marknaden. Vi har enormt många duktiga e-handlare i Sverige.

I början av 2019 gjordes en undersökning i ämnet bland svenska e-handlare. Där framgick det att hela 55 procent inte känner någon oro över att Amazon kan komma att etablera sig i Sverige, och fem procent tror till och med att det skulle kunna påverka deras affär positivt. Men samtidigt upplevde 45 procent en rädsla för att den amerikanska näthandelsjätten kan komma till Sverige och att en sådan etablering skulle kunna påverka deras verksamhet negativt.

LÄS ÄVEN: Svenska e-handlare är inte rädda för Amazon

- Jag tycker inte att e-handlare ska frukta någonting, vare sig Amazon, Google eller något annat, utan man ska förhålla sig till hur marknaden ser ut. För i grund och botten är det konsumenterna som bestämmer om de vill använda Google eller Amazon, eller ingen av dem, säger Nicklas tillägger:

- E-handlare ska inte stoppa huvudet i sanden oavsett vilken trend som dominerar. Marknaden ser inte ut som den alltid har varit, den förändras hela tiden och den förändras snabbt, vilket ställer väldigt höga krav på e-handelsbolagen. I framtiden tror jag att fler e-handelsföretag kommer att vara mer beroende av egna IT-investeringar. Det finns ju väldigt mycket bra standardiserade bra verktyg, men för att skapa den unika profilen som de vill ha så kommer de att behöva göra egna IT-investeringar. 

Intervjun gjordes på D-Congress i Göteborg 2019.

Annons