Nordens kunder har e-handlat för 104 miljarder bara i år

6 av 10 handlar på nätet varje månad.

Hittills i år har de nordiska konsumenterna e-handlat för 104 miljarder svenska kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med samma period i fjol.

Det berättar PostNord, som i dag släpper en ny upplaga av sin rapport E-handeln i Norden. I den går det bland annat att läsa att sex av tolv konsumenter i Norden e-handlar minst en gång i månaden. Allra mest populärt att e-handla verkar det dock vara i Sverige, där två av tre säger sig beställa hem varor från nätet minst en gång i månaden.

Annons

- Att allt fler konsumenter väljer att handla sina varor över internet har gjort att e-handeln har blivit allt viktigare för de nordiska detaljhandelsföretagen. E-handeln står idag för en betydande andel av tillväxten i branschen, skriver PostNord i ett pressmeddelande.

Var femte krona till utlandet

Fortfarande är yngre konsumenter mer benägna än äldre att göra sina inköp på nätet. I åldersspannet 30-49 år handlar i snitt 76 procent av svenskarna på nätet varje månad, enligt PostNords siffror. Den gruppen uppges handla både mer och oftare än den yngsta gruppen, som är i åldern 18 till 29 år.

- Åldersförskjutningen kommer definitivt att driva e-handelstillväxten i många år framöver, i takt med att den yngre generationen som växt upp med digitalisering blir mer köpstarka, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, i en kommentar.

Mode uppges vara den mest populära e-handelskategorin bland de nordiska konsumenterna. Därefter följer media, hemelektronik och hälsa/kosmetika. De nordiska ländernas konsumenter spenderar i snitt var femte e-handelskrona på en utländsk sajt. Där utmärker sig svenskarna med att vara de som handlar minst från utlandet. 19 procent av svenskarna handlar från utlandet varje månad, medan motsvarande siffra för hela Norden ligger på 29 procent. 

Annons