Nordstrom mer än halverar värdet på Trunk Club

För två år sedan betalade det amerikanska modevaruhuset 350 miljoner dollar för e-handelsföretaget, nu skriver Nordstrom ner värdet till 150 miljoner.

Den personliga shoppingtjänsten Trunk Club lanserades 2009 och skickar varje månad ut en box med utvalda kläder till sina prenumeranter. Det som kunden inte vill behålla kan de sedan skicka tillbaka.

2014 köptes e-handlaren upp av Nordstrom för 350 miljoner dollar men när varuhusjätten nyligen släppte sin rapport för det tredje kvartalet står det klart att bolaget gör en nedskrivning på 197 miljoner dollar för Trunk Club.

Annons
Annons

Något som innebär att e-handlarens värde mer än halverats till cirka 150 miljoner dollar.

Lägre tillväxtmöjligheter än väntat

Anledningen till nedskrivningen är att Nordstrom inte ser samma tillväxtmöjligheter som tidigare och för att komma tillrätta med problemen ska man nu genomföra en rad förändringar i verksamheten. Ett arbete som redan har påbörjats.

Nyligen meddelade Trunk Club att man infört en prova på-avgift. Leveransen och returerna är fortfarande gratis men kunden får nu betala en avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut. En avgift som inte kan återbetalas men som dras av på de plagg som kunden väljer att behålla.

– Även om företaget fortsätter att leverera bra tillväxt är förväntningarna för framtida tillväxt och lönsamhet lägre än tidigare. För att förbättra kundupplevelsen och ge Trunk Club en bättre position för lönsam tillväxt gör bolaget nu ett antal förändringar i verksamheten, skriver Nordstrom i en kommentar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!