Ny shoppingtjänst erbjuder E-handeln fysiska provrum

Wilderooms är en ny tjänst som vill göra nätshoppingen lite lyxigare och enklare med en fysisk närvaro. Med hjälp av deras tjänst kan konsumenter välja ut kläder från flera e-handlare för att sedan prova dem i någon av deras lyxiga lounger. Kunden betalar bara för det de behåller, medan Wilderooms sköter resten.

I september lanseras Wilderooms, en ny brittisk tjänst som låter e-handelskunder shoppa kläder online, för att sedan prova dem i fysiska provrum innan de betalar. Kan låta lite omständligt för oss i Sverige, då vi ofta har möjligheten att betala med faktura, men tjänsten ska ha flera fördelar enligt företaget själva.

Förutom att kunden inte behöver ligga ute med pengar, slipper de krånglig returhantering och kan dessutom handla från ett stort antal butiker samtidigt med hjälp av Wilderooms webbläsar-app som samlar ihop alla inköp.

Annons
Annons

När den virtuella shoppingturen är avslutad besöker kunden Wilderooms sajt och väljer tid och plats för att prova sina kläder. Wilderooms tar sedan hem produkterna till huvudkontoret i Shoreditch för vidare leverans till den lounge kunden vill besöka.

130 anslutna varumärken

Wilderooms lounger kommer främst att placeras i stora köpcentrum och ska även ge kunden en liten släng av lyx med hjälp av vad man kallar extraordinär service. Loungerna kommer vara cirka 120 kvadratmeter stora och ska bland annat inreddas med soffor och en kafé-del.

– Vi kommer erbjuda dig ett provrum fyllt med saker som du vill ska vara där. Om kläderna passar är det en stor chans att du köper dem. När du kommer till oss vet vi vad du heter, vilken storlek du har och vilken som är din favoritdrink. Det kommer bli en behaglig upplevelse, säger Wilderooms vd, Kevin Dhami.

För besväret tar Wilderooms en andel av försäljningspriset från deltagande varumärken. I nuläget har cirka 130 företag anslutit sig, däribland TopShop, Reiss, House of Fraser och Karen Millen. Kunder får även betala en avgift för servicen som ska täcka de kunder som eventuellt inte dyker upp.

Källa: RetailWeek

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!