Nystartade Bokon ska öka intresset för E-böcker

I dag lanseras Bokon, en satsning på e-böcker som Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende står bakom. Med över 300 000 titlar och ett enkelt sätt att köpa e-böcker vill Bokon förändra hur svenskarna köper och läser böcker.

För några månader sedan berättade de tre förlagen Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende att de gått samman i en satsning för en renodlad e-bokhandel. Nätbutiken skulle öppnas innan jul, vilket tekniskt sätt stämmer eftersom den nya butiken Bokon lanseras idag. Med den nya nätbokhandeln hoppas man driva e-bokmarknaden i Sverige framåt.

– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, säger Steffen Gausemel Backe tf VD för Bokon.

Annons

Bokon säger sig ha ett brett utbud med allt från bästsäljare som Lars Kepler, Mikael Niemi, Liza Marklund och Jonas Jonasson, till mer nischad litteratur. Bokon kommer även att erbjuda svenska ljudböcker och e-böcker på engelska.

– Hittills har marknaden bestått av ett fåtal aktörer, med Bokon vill vi skapa en ny kanal för samtliga författare och alla förlag att nå ut – till befintliga och nya läsare. Vi tror att läsare, författare och förlag gynnas av fler aktörer på marknaden, säger Piratförlagets styrelse-ordförande Carl Hamilton.

Satsar på att bli marknadsledande

20 procent av den svenska befolkningen har idag tillgång till en surfplatta och hälften av befolkningen har tillgång till en smartphone. Senaste Orvesto Konsument från oktober visar också att över 1,1 miljon svenskar avser att köpa en surf- eller läsplatta det närmaste året.

Tekniken och tillgängligheten finns där för att e-böcker ska kunna lyckas fullt ut. Det många reagerar på är snarare att utbudet är för dåligt, något Bokon vill ändra på.

– Bokbranschen har länge vetat att den står inför en förändring. Precis som musik- och filmindustrin håller nu bokens innehåll på att digitaliseras, och läs- och köpvanorna att ändras. Vi ser positivt på denna utveckling och ser hur ny teknik kan skapa större spridning av böcker. E-boken kan hjälpa nischade författare att nå nya målgrupper och sprida böcker till nya grupper i samhället som kanske inte läser så mycket idag, säger Robert Johnsson från förlagsgruppen De Oberoende.

Och målet är tydligt. Att bli marknadsledande på e-böcker och att samtliga svenska titlar som finns i digitalt format ska gå att köpa på sajten.

– Om två år ska vi vara den största och mest inspirerande destinationen för e-böcker och det tror jag vi har goda förutsättningar för, säger Mats Eriksson, vd för Schibsted Tillväxtmedier.

Annons

Bokon kan nås via Bokon.se eller via Bokons app för surfplattor och smartphones.

 

Källa: Press

Annons