Nytt företag kan leverera paket med tidningsbudet

Bring Citymail, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet startar ett gemensamt företag för distribution i Stockholmsområdet. Med sammanslagningen stärker man sin konkurrenskraft som distributör till privatpersoner och företag i regionen. Något som öppnar för nya tjänster och koncept för distributionen av e-handelspaket.

I praktiken innebär det nya företaget en sammanslagning av Pressens Morgontjänst, den av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet samägda distributören av morgontidningar, och Bring Citymails distribution av brev, varubrev och posttidningar i Stockholmsområdet.

– Tillsammans med en kompetent partner utvecklar och effektiviserar vi nu distributionen av våra tidningar, säger Gunilla Herlitz, vd Dagens Nyheter, och Gunilla Asker, vd Svenska Dagbladet.

Annons
Annons

Det nya företaget kommer att heta Bring Citymail Stockholm och kommer inte att påverka några andra delar inom Bring. Bring Citymails verksamhet i övriga Sverige kommer att bedrivas som tidigare.

– Samgåendet är strategiskt rätt för oss, det ger en stark bas i en av Nordens viktigaste och snabbast växande regioner, säger Dag Mejdell, koncernchef Posten Norge och Bring.

Nya tjänster och koncept

Det nya företaget kommer att ledas av Patrik Östberg, som även är vd för Bring Citymail. Och förutom att tidningarna ska effektivisera sin distribution, öppnar Patrik för att även e-handeln kan dra nytta av samarbetet.

Att leverera varor via tidningsbud är ingen ny idé och att kombinera e-handel med tidningsdistribution är något som diskuterats på flera håll under senare år. Bland annat har det spekulerats i att det kan vara en av anledningarna till att Jeff Bezoz, Amazons grundare, köpte upp Washington Post tidigare i år.

– Genom sammanslagningen stärker vi vår konkurrenskraft som distributör till privatpersoner och företag i Stockholmsregionen. Tillsammans kommer vi att dra nytta av kraften i att distribuera såväl tidningar och post. Nu finns möjligheten att utveckla nya tjänster och koncept för exempelvis distributionen av e-handelns produkter förutom att utnyttja de synergier vi ser kring fordon och lokaler, säger Patrik Östberg.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!