Nytt raketbränsle till den afrikanska snabbväxaren

Den afrikanska marknadsplatsen Jumia, som backas upp av bland annat Rocket Internet, får ett rejält klirr i kassan. Den här gången för det sig om en investering på 150 miljoner dollar för e-handlaren, som förutom att sälja på nio afrikanska marknader, även tagit steget in i Europa.

Rocket Internet fortsätter att locka pengar till sina e-handelssatsningar. Den här gången är det den afrikanska marknadsplatsen Jumia som får ett tillskott på 150 miljoner dollar. Jumia säljer en rad olika produkter som kläder, elektronik, kosmetika men även alkohol och finns på nio afrikanska marknader samt i Storbritannien.

Företaget grundades 2012 och har redan tidigare lockat en hel del riskkapital. I mars förra året trillade det in 26 miljoner dollar från Summit Partners och några månader senare stoppade Kinnevik-ägda Millicom in ytterligare 35 miljoner dollar.

Annons

I slutet av 2013 gick även ett av Afrikas ledande telekombolag, MTN Group, in som delägare i Africa Internet Group tillsammans med Rocket Internet och Millicom.

– Vi är mycket glada över att få det här förtroendet, det bekräftar Jumias framgång. Vi anser att detta är ett erkännande av den enorma potential som e-handeln i Afrika har, och den starka position som Jumia har på kontinenten, säger Jeremy Hodara, co-CEO för Africa Internet Group, som äger Jumia.

Anpassad för tillväxtmarknader

Hur pengarna ska användas avslöjar man inte men bolaget säger att det är en bekräftelse på hur företaget har utvecklats. Jumia har anpassat sin verksamhet för att passa på tillväxtmarknader, bland annat genom att erbjuda kontant betalning vid leverans.

Man har också gjort en satsning på den mobila handeln, som är en viktig pusselbit på den afrikanska e-handelsmarknaden, med en app för Android som är Afrikas främsta plattform för smartphones.

Jumia har idag 1 500 anställda och har under det senaste året fördubblat sin försäljning. Man avslöjar dock inga siffror men under 2013 ska Jumia ha haft cirka 150 000 dagliga unika besökare och 750 000 registrerade användare.

Källa: TechCrunch

Annons