Nytt verktyg ska hjälpa E-handlare i SEO-djungeln

Att synas högt på Google är något de flesta e-handlare eftersträvar. Därför lanserar nu SEO-företaget TopVisible ett helt nytt verktyg för e-handlare som ska göra det lättare att förstå, och hålla koll på sina placeringar i Googles sökresultat.

Malmöbaserade TopVisible har sedan tidigare släppt en gratistjänst som hjälper e-handlare att analysera hur pass bra deras sajt är anpassad till Google. Förutom det ger den även tips på vad man kan göra för att öka sina chanser att nå topplaceringar.

Sedan en tid tillbaka har man även jobbat på ett nytt verktyg, RankTrail. Verktyget som i somras vann Vinnovas tävling, VINN NU, har funnits i en beta-version under en tid men lanseras nu fullt ut

Annons
Annons

Tanken med RankTrail är att att ge webbmasters och e-handlare ett kraftfullt, men lätthanterligt verktyg som låter användaren övervaka tusentals sökordsplaceringar. Det finns ingen begränsning på antal domäner en användare kan övervaka, vilket gör det möjligt att hålla koll på alla sina konkurrenter.

– RankTrail fyller en viktig funktion genom hela spektrat av företags satsningar på sökmotoroptimering. I början avslöjar verktyget vilket utgångsläge man har och vilka konkurrenter som rankar högt på vilka sökord. På sikt får användaren en tydlig bild över sökordens placeringar som går upp och ner på Google. RankTrail hjälper användaren se var man bör jobba hårdare och var man lyckas väl med sin satsning, säger Jacob Lönroth, en av företagets grundare.

Fokusera sitt SEO-arbete

Att prova RankTrail är gratis i 14 dagar, sedan debiteras användaren beroende på mängden sökord som används. Ambitionen har varit att hålla det nya verktyget enkelt att använda och att överskåda, något som många e-handlare efterfrågat enligt Jacob.

Han säger också att en bättre förståelse och ett smidigare arbete med Google-placeringar leder till åtgärder, förbättringar och ökad webbtrafik. Och ökad webbtrafik betyder, inte minst för e-handlare, även ökade intäkter.

– Med en bättre insikt i sina placeringar kan man också fokusera sitt SEO-arbete på att synas på rätt sökord och få webbtrafik som inte bara är av större mängd utan också är av högre kvalitet. Man kan helt enkelt synas där kunderna letar.

Nyligen offentliggjorde Nordisk E-handel och TopVisible att de fått drygt en miljon kronor av statliga Vinnova för att utveckla ett nytt analysverktyg för e-handlare. RankTrail är en del av detta men släpps alltså redan nu som en fristående mjukvara för alla e-handlare oavsett vilken plattform man jobbar med.

– Det vi gör tillsammans med Nordisk är ett större paket än RankTrail, det är en större mjukvara. RankTrail är en av de komponenter som är med i detta men den kommer att kompletteras med andra datakällor och en annan mjukvara. Detta blir heller inte lanserat förrän sommaren 2014, säger Jacob Lönroth.

Annons
Annons

 

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!