Området där den fysiska handeln trotsar e-handeln

"Fortsätter att visa stark tillväxt".

Handeln i stadskärnor och köpcentrum har i tur och ordning drabbats av hårdare konkurrens, och det är den växande e-handeln som brukar pekas ut som boven i dramat. Nyligen kunde vi berätta att Sveriges samlade köpcentrumyta verkar ha nått ett skifte och inte längre växer i samma takt som tidigare, och på de köpcentrum som redan finns har e-handelsnärvaron fått ett allt större utrymme.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Annons
Annons

Vill handla livsmedel och alkohol

Men det finns ett område i den fysiska handeln som faktiskt inte verkar ha påverkats av e-handelns framfart - nämligen gränshandeln mellan Norge och Sverige. På grund av de billigare priserna fortsätter norrmännen att vallfärda över gränsen för att handla i de svenska butikerna.

Förra året gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige och i 70 procent av fallen ska handel ha varit målet med resan, enligt siffror från Svensk Handel. Framför allt ska norrmännen gärna köpa på sig livsmedel, godis och alkohol när de gästar Sverige.

- Gränshandeln trotsar den snabbt växande digitaliseringen och fortsätter att visa stark tillväxt. För vissa kommuner nära den norska gränsen är handeln en motor som skapar många jobb och stora skatteintäkter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Antalet fysiska butiker ökar

Trots att digitaliseringen i övrigt förändrar sättet vi handlar på, tror Svensk Handel att gränshandeln från Norge går en ljus framtid till mötes. Redan i dag är den betydligt starkare än sina motsvarigheter från Danmark och Finland, där det i större utsträckning är till exempel turism som utgör en anledning för att åka till Sverige.

- Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!