Omsättningen minskar och förlusterna ökar för CDON

E-handelsbolaget CDON Group redovisar en förlust efter skatt på -21,1 miljoner kronor för tredje kvartalet 2013. Det kan jämföras med en förlust på 11,3 miljoner kronor motsvarande period 2012. Nu fortsätter nätjätten att rea ut sitt lager, och jakten på att bli ett fullsortimentvaruhus på nätet.

Det har varit ett tufft år för CDON Group och tredje kvartalet levererar inte heller det några glädjesiffror. Omsättningen uppgick till 949,6 miljoner kronor, jämfört med 953,3 miljoner kronor ett år tidigare (982,5 miljoner kronor inklusive avyttrade verksamheter).

Samtidigt gör man en förlust på 21,1 miljoner kronor efter skatt. Siffran för motsvarande period 2012 var en förlust på 11,3 miljoner kronor. I somras gick nätjätten även ut och meddelade att man skulle rea ut stora delar av sitt lager, och det ska vara en av förklaringarna till att marginalerna försämrats.

Annons

– Inom CDON.com fortsatte lagerreduktionen av datorprodukter vilket lett till en negativ resultatpåverkan om cirka 13 miljoner kronor under kvartalet och Underhållningssegmentet uppvisade därmed ett svagt positivt underliggande rörelseresultat. Vår ambition är att göra CDON.com till ett fullsortimentvaruhus på nätet och vi fortsätter att leverera på vår strategi att försvara vår marknadsledande position och successivt bredda produktutbudet, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef.

Tre av fyra visar tillväxt

De stora utförsäljningarna av CDON:s lager väntas fortsätta under de kommande månaderna, något som kan påverka marginalen negativt även under det fjärde kvartalet. Men förutom jättereor har man också lagt stort fokus på effektivitetshöjande åtgärder, särskilt inom Modesegmentet.

Bland annat har en ny teknisk plattform driftsatts och merparten av de interna förstärkningarna och omstruktureringsåtgärderna i Nelly.com har slutförts. Och trots att den marknaden missgynnats något av det varma vädret lyckades Modesegmentet växa med drygt 14 procent under kvartalet.

– CDON Group rapporterar i kvartalet en god försäljningstillväxt i tre av fyra segment, där framförallt Sport & Hälsa uppvisar en fortsatt stark tillväxt på 37 procent under stabil lönsamhet, samtidigt som försäljningen i Modesegmentet ökade med drygt 14 procent. Även segmentet Hem & Trädgård fortsatte att växa i kvartalet, säger säger Paul Fischbein.

Källa: Press

Annons