Osom Market byter namn och satsar på mode

I förra veckan köpte Nybytt upp konkurrenten Osom Market. Redan då flaggades det för ett namnbyte och nu är det dags. Modezine som är det nya namnet på tjänsten blir nu en köp- och säljapp med fokus på mode.

Osom Market har fram till det att man köptes upp av Nybytt varit en marknadsplats för vintage och snygga saker. Men nu är det dags att skifta både namn och fokus.

Modezine, en skandinavisk sök och inspirationstjänst för mode online, går ihop med Nybytt och tar över Osom för att helt inrikta sig på mode. Namnbytet sker omgående och appen som nu får namnet Modezine har även genomgått en ansiktslyftning. Nybytt kommer ligga kvar som en separat tjänst och kommer inte att påverkas.

Annons
Annons

– Tillsammans med Nybytt och Osom Market blir Nya Modezine framtidens marknadsplats, en plats där fashionistas, bloggare, vintagebutiker och nya varumärken möts. Vi jobbar med både stora och små varumärken. Vi har i dagsläget över 2500 varumärken och 75 000 nya produkter i tjänsten samt över 25 000 vintage plagg, berättar Ulrika Ågren, grundare och Art Director på Modezine.

En osynlig stylist

Nya Modezine kommer enligt Mikael Behrenfors, grundare av Nybytt, inte att bli en traditionell köp- och säljtjänst där användaren aktivt måste leta efter produkterna.

Han säger att styrkan med Modezine kommer att vara kombinationen av nya och begagnade kläder, men också en osynlig intelligent "stylist" som utifrån användarens profil rekommenderar relevanta kläder, skor och accessoarer.

– Vi har en väldigt intressant lösning där vi kopplar samman fashion till användare, lite som matchmaking, säger Mikael Behrenfors.

Ulrika Ågren påpekar också att mode online inte längre handlar om stora e-commercesajter utan om användarna, det vill säga bloggarna och privatpersoner. Tanken är att man vill göra dem till oberoende ambassadörer och inspiratörer och man jobbar nu med att knyta till sig strategiska samarbetspartners.

– Vår sammanlagda erfarenhet av beprövade affärsmodeller gör att vi har en bra grund att utgå ifrån och vi söker nu efter rätt partners att tillsammans förverkliga vår vision om framtidens marknadsplats för mode, säger Mikael Behrenfors.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!