Otto Groups e-handel ökade med 10 procent i Tyskland

Den tyska handelsjätten ser tillbaka på ett starkt år, då onlinehandeln stod för en allt större del av kakan.

Det tyska detaljhandelsföretaget Otto Group, med rötter inom postorderverksamhet, har räknat ihop verksamhetsåret 2015/2016 som för företaget tog slut den 29 februari. Totalt ökade omsättningen med över 500 miljoner euro och landade på nära 12,6 miljarder euro. Det innebär en generall ökning på 4,3 procent, även om koncernen växte med hela 5,5 procent på sin hemmamarknad Tyskland.

Andra marknader det gick bra på var Nord- och Sydamerika, samt Storbritannien, medan Ryssland och Frankrike tvärt om gick bakåt. Särskilt starkt blev året för koncernens största bolag OTTO, som växte med nära tio procent.

Annons

- Det förra verksamhetsåret markerade en vändpunkt. Vi lyckades stärka vår kärnverksamhet för att expandera vår e-handel och för att anpassa vår företagsportfölj, så att vi har lagt en bra grund för de kommande åren, säger Hans-Otto Schrader, VD och styrelseordförande för Otto Group.

"Har fått en flygande start"

Otto Group har tidigare sagt sig satsa särskilt på sin onlineverksamhet och det arbetet verkar ha gett resultat. E-handeln pekas ut som en av de starkast lysande stjärnorna hos företaget. Globalt ökade koncernens försäljning online med 6,5 procent och i Tyskland var ökningen så stark som 10 procent. E-handeln drog totalt in 6,6 miljarder euro, varav 4,4 miljarder kom in på den tyska marknaden.

För räkenskapsåret 2016/2017 siktar Otto Group på att nå en tillväxt på fyra procent.

- Vi har fått en flygande start på det nya versamhetsåret, säger Hans-Otto Schrader.

Annons