Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster

"All vår synlighet online via Googles sökmotor".

Sökjätten Google lyfter ibland fram svenska företag som referenser för deras olika tjänster. Vi har tidigare skrivit om bland annat Partykungen som Google var tidiga att lyfta som ett framgångsexempel.

LÄS ÄVEN: Partykungen är Googles framgångsexempel

Annons
Annons

Nu har turen kommit till nätapoteket Apotea som prisas efter att företaget har ökat sin omsättning rejält via Googles kritiserade tjänst Google Shopping. Försäljningen via sökjättens e-handelstjänst ska ha ökat med hela 269 procent under fjolåret.

LÄS ÄVEN: EU är positiva till Googles "förbättrade" e-handelstjänst

Apotea sägs helt enkelt vara väldigt duktiga på att utnyttja Googles tjänster och enligt företagets vd, Pär Svärdson, som citeras i ett referenscase, så ska majoriteten av nätapotekets marknadsföringsbudget gå till Google.

- Vi har haft fantastiska resultat i försäljning och avkastning, vilket är anledningen till att vi har valt att spendera den största delen av vår marknadsföringsbudget på Google. Som ett resultat är praktiskt taget all vår synlighet online via Googles sökmotor, säger Pär Svärdson till sökföretaget.

LÄS ÄVEN: Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Enligt Google så ska Apotea stå bakom mellan 55 och 60 procent av all apoteksförsäljning online i Sverige. Annonsering via Google sägs vara en bidragande orsak till företagets framgångar och att man under förra året nådde 1,5 miljarder kronor i omsättning.

- Vi använder Google Search och Shopping med mycket bra resultat. Google Analytics är också en nyckel till hur vi följer upp våra marknadsföringskampanjer, säger Pär Svärdson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!