Pineberry ska hjälpa oss hitta Guldläget på nätet

Vi är nu enormt spända inför vad Emeet skall bjuda på i slutet av månaden. För de lyckliga som fått en biljett ska vi nu ta reda på vad sökmotorexperterna på Pineberry skall bjuda på under konferensen. Ifrån att ha lyft vanliga misstag, förra året, ska man nu fokusera på möjligheterna inom SEO och SEM. Det blir både session och workshop ifrån Pineberry.

Varför är ni med på detta års Emeet som Partner och deltagande företag?

Michael WahlgrenHej Emeet! Jag heter Michael Wahlgren och jag är Pineberrys VD, grundare och svarar på frågorna idag.

Annons
Annons

Detta är tredje året i rad som vi sponsrar Emeet och för oss har det blivit lite av en självklarhet. Ett av våra kärnvärden är att vara utbildande och där passar ju Emeet som handen i handsken. Sen har vi en speciell förkärlek till e-handlare som även är vår viktigaste målgrupp.

Vad gör ni som företag för att driva e-handeln framåt mer än att stötta Emeet?

Trafik från sökmotorer som Google är för många e-handlare den viktigaste försäljningskanalen. Genom att just vara utbildande och bjuda på information och verktyg som vi gör på Sökmotorkonsult.se eller som att vi i år gav ut SEO-boken Guldläge på nätet hoppas vi hjälpa Sveriges e-handlare att få lönsamma kunder från Google.

Under Emeet kommer e-handlare diskutera olika heta ämnen i branschen. Ni som Partner kan förstås också lyfta ett ämne som ni vill diskutera. Vad har ni planerat för gridden?

Förra året höll vi en väldigt populär session (se bild nedan) om vanliga misstag som e-handlare gör när det gäller SEO eller SEM (AdWords). I år vänder vi på det och exploaterar möjligheterna istället. Vi går igenom nyheter och beprövade tekniker som hjälper e-handlare att utnyttja den fulla potentialen inom SEO och SEM. Vi hoppas att det blir lika uppskattat som förra året.


Pineberrys minst sagt populära session på Emeet 5

Vilken är nästa tjänst eller funktion som ni kommer erbjuda e-handlarna och som ni hoppas kunna ta oss alla in i framtiden?

När det gäller sökmotormarknadsföring är vi alla lite i händerna på Google. Därför är vårt råd alltid att utgå från hur saker och ting fungerar idag och inte optimera för eventuella saker som kan, eller inte kan, hända i framtiden. Med detta sagt kommer det säkert något stort under 2015 som vi självklart kommer att kunna hjälpa till med.

Annons
Annons

Vad finner ni mest intressant inom svensk och internationell e-handel just nu?

Den mobila trenden känns som det viktigaste just nu. För många e-handlare kommer mer än 50 procent av besökarna från mobila enheter. Att få dessa besökare att handla i samma utsträckning är en utmaning som är spännande att följa.

Som Partner till Emeet har ni fått några värdefulla biljetter till detta evenemang. Vilka kommer få dessa biljetter och är det någon vi ska hålla utkik efter?

Som vanligt går biljetterna åt som smör i solen. Dels för att vi är många som vill lära oss mer om e-handel och de utmaningar som e-handlare står inför och dels för att det är en så himla trevlig konferens.

Om jag vore e-handlare hade jag siktat in mig på Viktor Calmhede eller Michael Berman. De är produktansvariga för SEO respektive SEM hos oss och väldigt duktiga. Har du någon klurig fråga om Google så passa på att fråga dem på plats. Du hittar oss i gridden med både vår session och vi håller även en mindre workshop som ni gärna får komma på - men självklart haffa oss direkt när ni ser oss. Så här ser Viktor och Michael ut:


Viktor och Michael

Om ni blir strandade på en öde ö och får ta med er en nätbutik (att beställa saker ifrån), vilken skulle det vara?

Hmm vilken bra fråga. Jag tror att de flesta skulle vilja komma ifrån ön men säkert ett par som vill stanna så… Vi skulle ta med oss Fyndiq – eftersom de säljer allt.

Vi tackar Michael Wahlgren för hans tid och vill ni veta mer om sökmotoroptimering är Sokmotorkonsult.se en matnyttig destination att besöka på nätet. Vi ser fram emot att ta del av Pineberrys tips under Emeet den 30 oktober i Stockholm. För att få en plats på workshopen så gäller det att snabbt som attan maila anmälan och frågor till sofie.harake@pineberry.com.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!