Pinterest öppnar upp för företag och varumärken

Den virtuella anslagstavlan Pinterest öppnar upp för kommersiell verksamhet. Det sociala nätverket där miljontals användare delar med sig av bilder varje dag låter nu företag och varumärken registrera konton samtidigt som de lanserar nya funktioner.

Pinterest är ett av det hetaste och snabbast växande sociala nätverket i världen, därför är det ingen överraskning att ett växande antal varumärken och företag gjort tjänsten till en del av sin strategi i sociala medier.

Men fram till nu har den typen av verksamhet på Pinterest varit i strid med tjänstens regelverk som förbjöd kommersiell användning. Det har nu ändrats när Pinterest banat väg för företagen genom att lansera, Pinterest för Business.

Annons
Annons

Företag kan nu skapa företagskonton och registrera dem i företagets namn och inte med ett för- och efternamn och ta del av de nya funktionerna. De företag som redan har personliga konton, kan enkelt konvertera dem till ett företagskonto.

– Tusentals företag har blivit en del av vårt nätverk, något som gett upphov till bra idéer, innehåll och inspiration till människor på Pinterest. Oavsett om det är Anthropologie som delar grymma kläder, Whole Foods som delar läckra recept eller Smithsonian som delar fascinerande samlingar, så har många av oss blivit inspirerade på Pinterest av olika företag. Vi vill hjälpa fler företag att dela med sig av bra innehåll på Pinterest, skriver Cat Lee, Pinterests produktchef i ett blogginlägg.

26,7 miljoner unika användare

Under registreringsprocessen uppmanas företag att lägga till ”Pin It” och ”Follow”-knappar till sina hemsidor och bädda in widgets för att visa upp sina ”pins”. Pinterest har också lanserat en mikrowebbplats som visar fallstudier från märken som Etsy och Jetsetter samt ger tips och riktlinjer för företag och varumärken.

Att stänga ute företagen har hittills inte fungerat så bra utan många har kringgått reglerna. Kanske inte så konstigt med tanke på att Pinterest växt från 3,3 miljoner unika användare till 26,7 miljoner på mindre än ett år.

Det har länge spekulerats i hur Pinterest ska tjäna pengar inom e-handelsbranschen och att öppna upp för företagen känns som ett steg i rätt riktning. Något som de flesta sociala nätverk gjort till slut.

Men hur man ska tjäna pengar på företagsanvändarna är inget man har gått ut med ännu. Pinterests plattformschef Cat Lee, säger att den här förändringen inte handlar om det, utan om att ge verktyg och resurser till företag.

Källor: Internet Retailer, Forbes

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!